1-خرداد-1396, 14:06
(24-ارديبهشت-1396, 18:30)منتظرالقائم نوشته: آیا قاعده من ادرک شامل نمازی که قسمتی از آن قبل از وقت خوانده شده میشود؟إذا علم أن الوقت قد دخل و هو في الصلاة، فالمشهور أن صلاته صحيحة، لكن الأحوط لزوما إعادتهامنهاج الصالحين (للخوئي)، ج1، ص: 134احکامی که از مرحوم آقای خویی و اقای بهجت نقل شد صحیح است و بسیاری از فقها نیز هم نظر با این جواب ها هستند و لکن فراموش نشود که صحت نماز های مذکور (نمازی که قسمتی از آن قبل از وقت خوانده شده است )به دلیل قاعده ی من ادرک نیست زیرا روایات قاعده ی من ادرک تماما در مورد جایی است که قسمتی از نماز خارج از وقت خوانده شود و دلیل اصلی قاعده ی من ادرک که همان تسالم اصحاب می باشد نیز فقط در همین حد (نمازی که حداقل یک رکعت اول از آن در وقت و ادامه اش در خارج از وقت خوانده شود )می باشد .دلیل مساله ای که ذکر شد روایت اسماعیل بن رباح است که اگر چه توثیق خاصی ندارد ولی مروی عنه صفوان است و مورد قبول واقع می شود .در روایت نیز مثل همین مساله را از امام صادق علیه السلام سوال می کند و حضرت در جواب می فرمایند نمازت صحیح است .هیچ ارتباطی به قاعده ی من ادرک ندارد.
ولى اگر در بين نماز بفهمد وقت داخل شده، يا بعد از نماز بفهمد كه در بين نماز وقت داخل شده، نماز او صحيح است.رساله توضيح المسائل (بهجت)؛ ص: 126