امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 3 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شرط جدیدی برای مقدمات حکمت
#4
آنچه به ذهن قاصر بنده میرسد اینست که تمام این بیانات(انصراف و استهجانو...) بازگشتش به مقام بیان متکلم است یعنی اگر انصراف مانع اطلاق است چون مقام بیان متکلم نسبت غیر مورد منصرف الیه است و اگر کثرت وجود هم در حدی باشد که باعث عدم احراز مقام بیان شود مانع اطلاق است و اگر قدری با روایات مانوس باشیم میبینیم بسیاری از اطلاق و تقیید ها و حمل بر غالب کردنها با این بیان حل میشود و نیاز نیست بگوییم ظهور در اطلاق دارد ولی بعد. بخاطر قرینه از،این اطلاق رفع ید میکنیم بلکه آنچه بیشتر با روش عقلایی سازگارتر است اینست که اصلا در مقام بیان آن حالت خاص مقید نبوده است البته در برخی موارد هم ندرت در حدی نیست که این بیان جاری شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط 89194


پیام‌های این موضوع
شرط جدیدی برای مقدمات حکمت - توسط meisam - 23-مرداد-1396, 23:09
RE: شرط جدیدی برای مقدمات حکمت - توسط مسعود عطار منش - 11-بهمن-1396, 15:22

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «اصول»  عدم مرجعیت حکم عقل به حسن عدل و قبح ظلم برای همه ی گزاره های عقل عملی a.p 0 288 2-بهمن-1401, 23:55
آخرین ارسال: a.p
  نکته علمی:  مثال روایی برای استعمال لفظ در اکثر از یک معنی محمد خداپرست 2 662 12-مرداد-1401, 18:54
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  لزوم تتبع در استعمالات برای فهم متون دینی مسعود عطار منش 1 772 8-آذر-1399, 17:22
آخرین ارسال: 1972392352
  استدلالی ساده و روشن برای اثبات اجرای قاعده احتمال و محتمل در مطلوبیت و مصلحت فعل ارادتمند آیت الله مکارم 5 2,737 17-اسفند-1398, 18:54
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
  اطلاق؛ وضع یا مقدمات حکمت؟ رضا اسکندری 3 7,346 8-اسفند-1396, 11:46
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
Star وضع لفظ برای ارواح معانی م. مظفری 0 4,054 6-آذر-1393, 16:36
آخرین ارسال: م. مظفری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان