6-بهمن-1396, 01:02
1. ابتدای مطلب آمده که قدر متیقن دلیل حرمت، فرض صحت واقعی و ظاهری نماز است و در انتها آمده چون دلیل حرمت اطلاق ندارد با عذر عقلائی میشود قطع کرد. اگر دلیل اطلاق ندارد و قدر متیقنش هم آن فرض مذکور است دیگر قید غرض عقلائی چه وجهی دارد؟
2.این که فرموده اند ممفهوم تابع مراد استعمالیست، آیا اگر جای جمله ی " اگر حاجتی پیش آمد جائز است قطع نماز" گقته میشد "اگر حاجتی پیش آمد آیا قطع نماز جائز نیست؟!" (به استفهام انکاری) گفته میشد که نمیشود مفهوم گرفت چون مراد استعمالی در جزا جواز نیست؟؟
یا اگر گفته شود "هنگامی که مهمانت متقی بود کثیر الرماد باش".....
بله مفهوم به لحاظ مقام اثبات است و نه ثبوت ولی مگر در مقام اثبات فقط مراد استعمالی داریم؟
2.این که فرموده اند ممفهوم تابع مراد استعمالیست، آیا اگر جای جمله ی " اگر حاجتی پیش آمد جائز است قطع نماز" گقته میشد "اگر حاجتی پیش آمد آیا قطع نماز جائز نیست؟!" (به استفهام انکاری) گفته میشد که نمیشود مفهوم گرفت چون مراد استعمالی در جزا جواز نیست؟؟
یا اگر گفته شود "هنگامی که مهمانت متقی بود کثیر الرماد باش".....
بله مفهوم به لحاظ مقام اثبات است و نه ثبوت ولی مگر در مقام اثبات فقط مراد استعمالی داریم؟