6-بهمن-1396, 01:04
3.این که فرموده اند شرط محقق موضوع است آیا واضح است؟ بله در این جمله (اگر حاجتی پیش آمد دنبال حاجتت برو) روشن است که شرط محقق موضوع است. همین طور در (اگر بین نماز بودی جائز است نماز را قطع کنی) اما روایت ترکیب این دو است(اگر در بین نماز بودی و حاجتی پیش آمد نماز را قطع کن و دنبال حاجتت برو) اگر جزا را تک تک دو جمله(قطع نماز و دنبال حاجت رفتن) بگیریم و نه مجموع آنها، پس یک جمله داریم که (اگر در بین نماز بودی و حاجتی پیش آمد جائز است نماز را قطع کنی) در این جمله دیگر اگر شرط منتفی شود جزا بدون موضوع نمیشود. چون شرط،مجموع در بین نماز بودن و پیش آمدن حاجت است و یکی از افراد عدم آن، در بین نماز بودن و پیش نیامدن حاجت است و در این فرض قطع نماز موضوع دارد.