7-بهمن-1396, 20:15
پس یک جمله داریم که (اگر در بین نماز بودی و حاجتی پیش آمد جائز است نماز را قطع کنی) در این جمله دیگر اگر شرط منتفی شود جزا بدون موضوع نمیشود. چون شرط،مجموع در بین نماز بودن و پیش آمدن حاجت است و یکی از افراد عدم آن، در بین نماز بودن و پیش نیامدن حاجت است و در این فرض قطع نماز موضوع دارد.
استاد ناظر به شرط دوم صحبت کردند که حاجتی پیش آمد در این صورت محقق موضوع است یعنی می گوید اگر در نماز بودی و حاجتی پیش آمد نماز را قطع کن و دنبال حاجتت برو و الا اگر در نماز حاجتی پیش نیامد نماز را قطع نکن و دنبال حاجتت نرو!! در این بیان واضح است که شرط محقق موضوع است
استاد ناظر به شرط دوم صحبت کردند که حاجتی پیش آمد در این صورت محقق موضوع است یعنی می گوید اگر در نماز بودی و حاجتی پیش آمد نماز را قطع کن و دنبال حاجتت برو و الا اگر در نماز حاجتی پیش نیامد نماز را قطع نکن و دنبال حاجتت نرو!! در این بیان واضح است که شرط محقق موضوع است