25-بهمن-1396, 00:31
(24-بهمن-1396, 20:37)حسین بن علی نوشته: آنچه مرجح روایت محسوب میشود موافقت با کتاب در مورد تعارض است حتی اگر موافقت به نحو اطلاق آیه باشد
آیه مذکور موافق بعضی از مفاد روایت است ولی موافق مورد تعارض حتی به اطلاق و عموم هم نیست
لازم میدانم که بحث را مقداری توضیح دهم تا سوال واضحتر شود:
استاد در تاریخ 96/10/23 استدلال به ظاهر این آیات را نپذیرفتند. ایشان فرمودند اگر از روایاتی که در تفسیر این آیه نقل شده است صرف نظر کنیم، از خود آیه نمیتوان حرمت رضا به فعل منکر صادر از غیر را استظهار کرد چون برای صحت استناد ادنی مناسبت کفایت میکند ولو اینکه این مناسبت همکیشی باشد. پس طبق نظر ایشان اصل کتاب دال بر حرمت رضا نیست. با این وجود این آیات را مرجح روایات دال بر حرمت رضا دانستند.
عرض ما این است، اگر شما این آیات را دال بر حرمت رضا نمیدانید، و صرفا به خاطر سازگاری احتمالی آن را موجب ترجیح می دانید. در روایات مقابل هم که دال بر عدم حرمت قصد میباشند، نیز آیاتی وجود دارد که سازگاری احتمالی دازند.
علاوه بر اینکه شاید بتوان از این آیه کلامی در مورد تعارض هم استظهار کرد. آیه میفرماید در صورتی که شخص مرتکب حرام شود، فقط یک جزا داده میشود و این جزا و عقاب قطعا مربوط به فعل او میباشد پس نسبت به عدم حرمت قصد و عدم حرمت نیت گناه هم دلالت ضمنی دارد. پس دلالت آن در مورد تعارض هم میباشد.
اللهم عجل لولیک الفرج