ارسالها: 172
موضوعها: 0
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 155
سپاس شده 79 بار در 59 ارسال
بله. حقیر هم عرض کردم این حجیتی که اختصاص به معصوم دارد، متفاوت است با حجیت ظهور به معنای رایجش.
عرض حقیر این بود که حجیت ظاهر افعال به آن معنا که اختصاص به معصوم ندارد (مثل حجیت ظهور الفاظ معمولی خودمان) ثابت نیست، و به آن معنایی که ثابت است اختصاص به معصوم دارد.
ارسالها: 172
موضوعها: 0
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 155
سپاس شده 79 بار در 59 ارسال
در ضمن، افعالی که ضمنا شامل «بیان» یا «افهام» هستند، از باب افهامی که درشان هست، حالشان حال الفاظ است. مثل حرف زدن از طریق اشاره کردن.
اطلاقات مقامیای که مثال زدید (تعلیم صلاة و ...) نیز از همین باب هستند و باز هم ارتباطی به این بحث ندارد که بگوییم بر اساس فلان کار، ظاهراً فلان شخص شیعه است. این «ظاهرا فلانی شیعه است» یعنی «احتمال زیاد فلانی شیعه است». در آن هیچ گونه «افهام» (ولو با فعل) وجود ندارد که تحت بحث حجیت ظهور برود.
ارسالها: 160
موضوعها: 32
تاریخ عضویت: بهمن 1396
اعتبار:
10
سپاس ها 83
سپاس شده 61 بار در 45 ارسال
در ظهور فعل ائمه علیهم السلام بحث افهام مد نظر نیست. تعلیم از باب مثال بود. آنچه در اصول بیان می شود اعم از اینست.
فرض کنید روایت بیان کند که امام فعلی را انجام دادند؛ از انجام فعل استفاده جواز و بلکه عدم کراهت می شود با وجود احتمالاتی مثل تقیه، ضرورت و ...
گرچه می توانید این موارد را هم مختص به حصول اطمینان کنید
ارسالها: 1,028
موضوعها: 429
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 498
سپاس شده 198 بار در 172 ارسال
چرا که از قرائن مشخص است که مراد وثاقت قولی است وگرنه موارد نقض متعدد باعث می شد به هیچ وجه نتوان به این سخن اعتماد کرد.
اولا این که موارد نقض متعدد باعث عدم اعتماد شود متوقف بر این بحث است که شهادت شیخ طوسی به وثاقت بر فرض این که شامل صحت مذهب هم بشود -که میشود-منحل به دو شهادت است یکی به وثاقت قولی و یکی وثاقت اعتقادی یا این که شهادت واحده محسوب می شود ؛چون اگر شهادت منحل شود بمنزله دو شهادت بوده و موارد نقض متعدد نهایتا باعث می شود شهادت به وثاقت اعتقادی مخدوش شود نه این که به تعبیر شما به هیچ وجه نتوان به این سخن اعتماد کرد .
ثانیا استاد سید جواد شبیری حفظه الله از پدرشان نقل فرموده اند که ایشان 72 مورد نقض را جمع آوری نموده و برای هر یک پاسخی ذکر کرده اند که البته بنده از آن اطلاعی ندارم.
ارسالها: 52
موضوعها: 7
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
2
سپاس ها 2
سپاس شده 32 بار در 23 ارسال
ذکر چند نکته لازم است: اول: آنچه آقای شبیری در رابطه با لفظ ثقه فرمودند در بحث مشایخ ثلاث در مباحث رجالی هم فرموده اند و تمسک ایشان نیز به کلام شیخ در عده است.ثانیا: این راوی در منابع روایی ما علی ما فحصت مختصرا دو روایت دارد یکی در بحث اجتماع غسل میت و جنابت و دیگری رواتی در باب متعه که می توان برای شیعی بودن او تمسک کرد این روایت در فقیه و تهذیب وارد شده است. متن روایت به نقل تهذیب:الحسن التفلیسی قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا ع أَ يُتَمَتَّعُ مِنَ الْيَهُودِيَّةِ وَ النَّصْرَانِيَّةِ فَقَالَ تَمَتَّعُ مِنَ الْحُرَّةِ الْمُؤْمِنَةِ أَحَبُّ إِلَيَّ وَ هِيَ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنْهُمَا.