2-ارديبهشت-1397, 07:04
(2-ارديبهشت-1397, 00:09)محمود رفاهی فرد نوشته: ثانیا اگر اصل ترخیصی در جمیع اطراف جاری باشد پس جکم واقعی فعلی نخواهد بود. آیا همین که حکم واقعی در چنین شرایطی از فعلبت ساقط شود خلاف ارتکاز نیست؟ الا ان یقال که ترخیص در جمیع به قول مطلق نیست و ...همانطور که خودتان نیز اشاره فرمودید ترخیص در جمیع به این معناست که روی هر کدام که دست بگذارید جائز بوده و می توانید مرتکب شوید چون مفروض این است که اگر الف را مرتکب شوید نسبت به ب دیگر داعی عقلائی یا قدرت ندارید و اگر ب را مرتکب شوید نسبت به الف همینطور است البته در یک حجم وسیع تر که بر شبهۀ غیر محصوره قابل تطبیق باشد و به نظر می رسد این منافاتی با فعلیت تکلیف واقعی به این معنا که شارع کما کان بر واقع تحفظ دارد ، نخواهد داشت ؛ البته چون مصالح ترخیصیه هم برایش مهم بوده احتیاط را جعل نکرده بلکه روح بیانش این گونه است : من نسبت به تکلیف واقعی اهتمام دارم و در عین حال مصالح ترخیصیه زیادی هم در این بین است که فوت شدنش مفسده دارد فلذا مطلوب در نزد من این است که مقداری از واقع انحام نشود برای تحفظ احتمالی بر تکلیف واقعی و مقداری دیگر مرخص فیه باشد برای تحفظ بر ملاکات ترخیصی و ... و چون مفروض این است که ملاکات الزامی خود به خود تحفظ احتمالی می شود دیگر نسبت به آن بیانی نمی کنم و فقط ترخیصم را بیان می کنم . آیا این خلاف ارتکاز است ؟