2-ارديبهشت-1397, 07:55
(1-ارديبهشت-1397, 21:14)سید محمد صادق رضوی نوشته: بله بیشتر موارد عرفی همینطورند. مثل اینکه مبلغی از دیگران طلب داشته باشید که ادای آن با واجب دیگری تزاحم کند.
توجه داشته باشید مراد از حق ذاتی حقی است که شارع نتواند آن را ردع کند و بر او قبیح باشد و پر واضح است که اگر شارع بگوید در این نشرایط خاص ادای دین واجب نیست یا ملک آقای الف برای آقای ب مباح است ولو خودش راضی نباشد مثل حق ماره که در تمام این موارد حق موجود یک حق لولایی است یعنی اگر شارع ردع نکند یا امضا کند ؛ همانطور که آقای رفاهی فرمودند جای تردید وجود دارد که اصلا حق ذاتی داریم که بر شارع هم قبیح باشد که در آن دخالت کند ؛ بنده خیال می کنم مثال ندارد زیرا فرض کنید شارع برای حفظ شریعت خودش به من امر کند که جان شخصی را بگیرم ، ایا حقی بالاتر از حق حیات و زندگی متصور است ولی شارع در آن هم می تواند تصرف کند و تجویز گرفتن جان یک شخص را بدهد مثل این که در مورد روزه خواری علنی گفته شده جند بار که تکرار شد حق اعدام روزه خوار وجود دارد .