31-فروردين-1397, 16:32
(31-فروردين-1397, 10:10)محمد 68 نوشته: به همین خاطر است که در روایات متعدد واجبات و مستحبات در کنار یکدیگر قرار گرفته و بر یکدیگر عطف شدهاند و هیچ رکاکتی و هیچ خلاف ذوق ادبی بودن و خلاف عرفی بودن این روایات احساس نمیشود.
اصل مطلبی که از ایشان نقل کردید وجیه است.
اما در مورد مثالی که ایشان زدهاند این احتمال وجود دارد که در دلیلی که موارد متعددی به صورت عطف با یک صیغهی واحد، امر شدهاند، معنا و مراد جدی از طلب موجود در آن صیغه «مطلق طلب» باشد، و لذا صحیح است که موارد مستحب و واجب (که هر دو مطلوب بالمعنی الاعم هستند) به یکدیگر عطف شوند.
به عبارتی، این موردی که ایشان مثال زدهاند، با قول مخالف نیز کاملا سازگار است و نمیتواند شاهدی بر علیه قول مخالف باشد.
البته اگر ایشان ناظر به دلیل خاصی هستند که چنین احتمالی که حقیر مطرح کردم در آن راه ندارد، لطف میفرمایید مطرح بفرمایید.