16-بهمن-1397, 17:13
بنده اصلا متوجه استدلال نمی شوم. نوشته اید اگر به ظن عمل نشود به وهم عمل می شود و ترجیح مرجوح لازم می آید. مراد از عمل به ظن چیست؟ مثلا ظن به حلیت کاری داریم، عمل به این ظن به چه معناست؟ اگر به معنای فتوا دادن به این ظن است، خب ترک عمل به ظن به این معنی ملازم عمل به وهم نیست. نوشته اید اگر این گونه نباشد که اصل حجیت ظن است حجیت وهم لازم می آید. خب مثلا ظن به حلیت داریم، اگر بگوییم این ظن حجت نیست یعنی این ظن معذر نخواهد بود و تبعا احتمال حرمت، منجز خواهد بود. حالا این که بگوییم احتمال 80 درصدی حلیت معذر نیست و احتمال 20 درصدی حرمت منجز است ترجیح مرجوح لازم می آید؟؟ بله اگر بگوییم احتمال 20 درصدی حلیت معذر است اما احتمال 80 درصدی حلیت معذر نیست شاید ترجیح مرجوح لازم بیاید.
شاید سوال من در واقع به همان اشکال مرحوم شیخ برگردد که این دلیل، احتیاط یا برائت را نفی نمی کند و نمیدانم شما چه طور مفروض گرفته اید که احتیاط لازم نیست؟
)ببخشید پیام شخصی دیر دیده شد(
شاید سوال من در واقع به همان اشکال مرحوم شیخ برگردد که این دلیل، احتیاط یا برائت را نفی نمی کند و نمیدانم شما چه طور مفروض گرفته اید که احتیاط لازم نیست؟
)ببخشید پیام شخصی دیر دیده شد(