20-فروردين-1392, 18:15
سلام
در تواتر معنوی سلسله ای از روایات در صدد بیان یک قضیه هستند که تواطی بر کذبشان محال است. اما در تواتر اجمالی ما کاری نداریم که روایات درصدد بیان چه چیزی هستند اما یک وجه مشترک دارند که بالمطابقه یا بالملازمه در همه موجودند و ما می دانیم یکی از این ها از امام صادر شده اند.
نکته این است که تواتر اجمالی همیشه زودتر از تواتر معنوی ثابت میشود. مثلا پنچ روایت در یک کتاب موجود است که چندان ربطی به هم ندارند و ما مطمئن هستیم حداقل یکی از معصوم صادر شده است. در نتیجه یک قدر مشترک که خودمان انتزاع کزدیم برایمان ثابت میشود. اما تواتر معنوی وجود ندارد.چون روایات درصدد بیان یک معنا نیستند.
در تواتر معنوی سلسله ای از روایات در صدد بیان یک قضیه هستند که تواطی بر کذبشان محال است. اما در تواتر اجمالی ما کاری نداریم که روایات درصدد بیان چه چیزی هستند اما یک وجه مشترک دارند که بالمطابقه یا بالملازمه در همه موجودند و ما می دانیم یکی از این ها از امام صادر شده اند.
نکته این است که تواتر اجمالی همیشه زودتر از تواتر معنوی ثابت میشود. مثلا پنچ روایت در یک کتاب موجود است که چندان ربطی به هم ندارند و ما مطمئن هستیم حداقل یکی از معصوم صادر شده است. در نتیجه یک قدر مشترک که خودمان انتزاع کزدیم برایمان ثابت میشود. اما تواتر معنوی وجود ندارد.چون روایات درصدد بیان یک معنا نیستند.