28-فروردين-1392, 12:35
(20-فروردين-1392, 18:15)صدر نوشته: سلامآیا در همین فرضی که شما برای تواتر اجمالی کردید ، نمی توان گفت (غلط است که بگوییم )آن وجه مشترک دارای تواتر معنوی است ؟
در تواتر معنوی سلسله ای از روایات در صدد بیان یک قضیه هستند که تواطی بر کذبشان محال است. اما در تواتر اجمالی ما کاری نداریم که روایات درصدد بیان چه چیزی هستند اما یک وجه مشترک دارند که بالمطابقه یا بالملازمه در همه موجودند و ما می دانیم یکی از این ها از امام صادر شده اند.
نکته این است که تواتر اجمالی همیشه زودتر از تواتر معنوی ثابت میشود. مثلا پنچ روایت در یک کتاب موجود است که چندان ربطی به هم ندارند و ما مطمئن هستیم حداقل یکی از معصوم صادر شده است. در نتیجه یک قدر مشترک که خودمان انتزاع کزدیم برایمان ثابت میشود. اما تواتر معنوی وجود ندارد.چون روایات درصدد بیان یک معنا نیستند.
چه کسی گفته است که در تواتر معنوی باید روایات در صدد بیان یک قضیه باشند ؟ مثلا اینکه گفته می شود شجاعت امام علی علیه السلام تواتر معنوی دارد ، حتما باید به روایاتی تمسک کرد که در صدد بیان شجاعت آن حضرت هستند ؟ یا به روایاتی هم که در صدد بیان شجاعت ایشان نیستند ولی از مطلبی که بیان می کنند شجاعت حضرت استفاده می شود هم می توان استدلال کرد ؟ مثلا شخصی در صدد اثبات این است که مرحب یهودی را چه کسی کشته است .