24-دي-1397, 20:16
مرحوم نائینی معتقد است همان طوری که در متعلق خطابات حسن فعلی لازم است، حسن فاعلی نیز لازم است. فلذا اگر فعلی از روی غفلت صادر شد ساقط نمیشود. البته تذکر این نکته لازم است که ایشان علاوه بر معنای معروف تعبدی ( قصد قربت) معنای دیگری برای تعبدی مطرح میکنند به این معنا که فعل باید از روی اختیار و اراده و التفات انجام شود. لذا اصل اولی در اوامر را تعبدی به این معنا میداند. یکی از ادله ایشان حسن فاعلی است. اگر فعل بدون التفات انجام شود حسن فاعلی ندارد پس هنوز ساقط نشده است.
در روزهای آتی زوایای بیشتری برای این بحث بیان میشود و در فقه کثیر الابتلا است.
سوال اساسی این است که آیا در برای تحقق امثتال حسن فاعلی نیاز است؟
در روزهای آتی زوایای بیشتری برای این بحث بیان میشود و در فقه کثیر الابتلا است.
سوال اساسی این است که آیا در برای تحقق امثتال حسن فاعلی نیاز است؟