امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
انقلاب نسبت و شاهد جمع
#1
Rainbow 
به نام خدا
حضرت استاد-حفظه الله- در فرق بین انقلاب نسبت و شاهد جمع چنین می فرماید: فرض کنیم که سه خطاب داریم، خطاب اول و دوم باهم متباینند و سومی نسبت به دومی خاص است، در انقلاب نسبت نظارت یک خطاب(خطاب سوم در فرض ما) نسبت خطابی دیگر(خطاب دوم) باعث میشود که نسبت بین دو خطاب اول و دوم منقلب شود، و لی در شاهد جمع، خطاب سوم به تنهای یا همراه با یک خطاب دیگر نسبت به دو خطاب متباین اول نظارت دارد و باعث میشود که نسبت تباین بین خطاب اول و دوم برطرف شود و وجه جمعی بین این دو خطاب متباین حاصل شود، حضرت استاد هر دو از این وجه جمع یعنی انقلاب نسبت و خطاب شاهد جمع را خلاف فهم عرفی میداند یعنی آنرا جمع تبرعی میداند، در نتیجه حل تعارض روایت به دو صورت مذکور را قبول ندارند.
پاسخ
 سپاس شده توسط العبد ، حاجی
#2
اگر شاهد جمع یک روایت باشد که تفصیل داده بود(مثلا:یجب اکرام العالم العدل و لایحرم اکرام العالم الفاسق) این قطعا رفع تعارض می کند اما اگر دو روایت بود(یجب اکرام العالم العدل. یحرم اکرام العالم الفاسق)معلوم نیست.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  شمول یا عدم شمول "اوفوا بالعقود" نسبت به بیع جایز Payam_Khajei 4 236 6-بهمن-1402, 17:45
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  عدم شمول تجاره عن تراض نسبت به عقد هبه Payam_Khajei 0 63 29-دي-1402, 18:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  عدم شمول «اوفوا بالعقود» نسبت به بیع میرزا مرتضی 0 312 11-اسفند-1400, 23:17
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  لحاظ موضوع رئیسی در نسبت‌سنجی روایات و نقد این نظریه هادی اسکندری 0 1,096 10-بهمن-1398, 16:00
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  مستندات روایی ملکیت محیی نسبت به زمین موات بالاصاله هادی اسکندری 0 916 26-دي-1398, 16:47
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  عدم ملکیت محیی نسبت به زمین های موات بالاصاله هادی اسکندری 0 1,053 26-دي-1398, 01:00
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  نکته علمی:  شمول حدیث لاتعاد نسبت به جاهل مقصر ملتفت فرهادی 0 4,251 10-آذر-1393, 16:02
آخرین ارسال: فرهادی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان