30-بهمن-1391, 17:54
به نام خدا
حضرت استاد-حفظه الله- در فرق بین انقلاب نسبت و شاهد جمع چنین می فرماید: فرض کنیم که سه خطاب داریم، خطاب اول و دوم باهم متباینند و سومی نسبت به دومی خاص است، در انقلاب نسبت نظارت یک خطاب(خطاب سوم در فرض ما) نسبت خطابی دیگر(خطاب دوم) باعث میشود که نسبت بین دو خطاب اول و دوم منقلب شود، و لی در شاهد جمع، خطاب سوم به تنهای یا همراه با یک خطاب دیگر نسبت به دو خطاب متباین اول نظارت دارد و باعث میشود که نسبت تباین بین خطاب اول و دوم برطرف شود و وجه جمعی بین این دو خطاب متباین حاصل شود، حضرت استاد هر دو از این وجه جمع یعنی انقلاب نسبت و خطاب شاهد جمع را خلاف فهم عرفی میداند یعنی آنرا جمع تبرعی میداند، در نتیجه حل تعارض روایت به دو صورت مذکور را قبول ندارند.
حضرت استاد-حفظه الله- در فرق بین انقلاب نسبت و شاهد جمع چنین می فرماید: فرض کنیم که سه خطاب داریم، خطاب اول و دوم باهم متباینند و سومی نسبت به دومی خاص است، در انقلاب نسبت نظارت یک خطاب(خطاب سوم در فرض ما) نسبت خطابی دیگر(خطاب دوم) باعث میشود که نسبت بین دو خطاب اول و دوم منقلب شود، و لی در شاهد جمع، خطاب سوم به تنهای یا همراه با یک خطاب دیگر نسبت به دو خطاب متباین اول نظارت دارد و باعث میشود که نسبت تباین بین خطاب اول و دوم برطرف شود و وجه جمعی بین این دو خطاب متباین حاصل شود، حضرت استاد هر دو از این وجه جمع یعنی انقلاب نسبت و خطاب شاهد جمع را خلاف فهم عرفی میداند یعنی آنرا جمع تبرعی میداند، در نتیجه حل تعارض روایت به دو صورت مذکور را قبول ندارند.