7-بهمن-1397, 11:15
(آخرین تغییر در ارسال: 7-بهمن-1397, 11:37 توسط مسعود عطار منش.)
(3-بهمن-1397, 13:28)سید محسن حائری نوشته: در مورد نکتهی اول، بنده با توجه به عنوانی که در این مبحث زدهاید و همچنین تقابلی که برای «اوامر و نواهی تحریکیه» و «احکام وضعی» ایجاد کردید، برداشت کردم که مراد ایشان از «اوامر و نواهی تحریکیه» همان احکام تکلیفی است.در رابطه با این فرمایش شما باید عرض کنم اوامر و نواهی تحریکیه در مقابل احکام وضعیه و اوامر و نواهی ای هستند که به داعی تحریک نیست بلکه مثلا به داعی افهام حب و بغض یا ملاکات است .
اگر غیر از این است، خوب است توضیحی داده شود، چرا که در تعابیر مشهور علما، نوع ثالثی از حکم غیر از احکام تکلیفی و وضعی مطرح نشده. چه با تعبیر «اوامر و نواهی تحریکیه» و یا غیر آن. لذا طبیعیست که برداشت امثال حقیر از تعبیر «اوامر و نواهی تحریکیه» چیزی غیر از همان احکام تکلیفیه نباشد.