4-اسفند-1397, 08:45
استاد شهیدی در درس خاج فقه 30 بهمن فرمودند:
مرحوم امام در نقد استصحاب عدم ازلی فرموده اند:
اوصاف عدمی حتی به نحو کان تامه نیز حالت سابقه ندارند به عبارت دیگر استصحاب عدم أزلی چه در عدم محمولی و چه در عدم نعتی غلط است زیرا این که این سنگ یک زمانی سیاه نبود و وقتی است که این سنگی وجود نداشته و أصلاً حازیّتی نبود و لذا غلط محض است گفته شود قبلا که این سنگ وجود نداشت سیاه نبود یا سیاهی برای آن وجود نداشت و این کلام کاذب است زیرا قبل از وجود ماهیت، معدوم مطلق است و نمی توان به چیزی اشاره کرد و این سنگ قبل از وجودش این سنگ نیست و این اشاره از مخترعات و توهّمات ذهن است. و تعبیر ایشان این است که قبل از وجود حجر، نه هذا الحجری بود و نه انتساب هذا الحجر به سواد یا سلب انتساب هذا الحجر به سواد بود.
مناقشه استاد در این بیان:
با توجه به وجود فعلی حجر می توان گفت که سیاهی این سنگ که الآن هست قبلا نبوده و بالوجدان این مطلب صحیح است.
مناقشه حقیر در مطلب استاد و تایید نظر مرحوم امام:
بنابر اصاله الوجود، جدای از وجود، ماهیتی نیست بنابر این نمیتوان سیاهی سنگ را بدون وجود او در نظر گرفت فقط میتوان گفت قبلا سنگ نبوده و الآن ایجاد شده اما اینکه چه ماهیتی نداشته و چه ماهیتی دارد همه به تبع وجود است.( به قول مرحوم ابن سینا :ما جعل الله المشمشه مشمشه بل اوجدها)
مرحوم امام در نقد استصحاب عدم ازلی فرموده اند:
اوصاف عدمی حتی به نحو کان تامه نیز حالت سابقه ندارند به عبارت دیگر استصحاب عدم أزلی چه در عدم محمولی و چه در عدم نعتی غلط است زیرا این که این سنگ یک زمانی سیاه نبود و وقتی است که این سنگی وجود نداشته و أصلاً حازیّتی نبود و لذا غلط محض است گفته شود قبلا که این سنگ وجود نداشت سیاه نبود یا سیاهی برای آن وجود نداشت و این کلام کاذب است زیرا قبل از وجود ماهیت، معدوم مطلق است و نمی توان به چیزی اشاره کرد و این سنگ قبل از وجودش این سنگ نیست و این اشاره از مخترعات و توهّمات ذهن است. و تعبیر ایشان این است که قبل از وجود حجر، نه هذا الحجری بود و نه انتساب هذا الحجر به سواد یا سلب انتساب هذا الحجر به سواد بود.
مناقشه استاد در این بیان:
با توجه به وجود فعلی حجر می توان گفت که سیاهی این سنگ که الآن هست قبلا نبوده و بالوجدان این مطلب صحیح است.
مناقشه حقیر در مطلب استاد و تایید نظر مرحوم امام:
بنابر اصاله الوجود، جدای از وجود، ماهیتی نیست بنابر این نمیتوان سیاهی سنگ را بدون وجود او در نظر گرفت فقط میتوان گفت قبلا سنگ نبوده و الآن ایجاد شده اما اینکه چه ماهیتی نداشته و چه ماهیتی دارد همه به تبع وجود است.( به قول مرحوم ابن سینا :ما جعل الله المشمشه مشمشه بل اوجدها)