امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ایا نماز شفع مستقلا بدون وتر مطلوبیت دارد؟
#1
استاد گنجی فرمودند: 
بعد از تتبع دیده شد که در مورد نماز شفع نیز می توان به برخی از روایات استناد کرد که خواندن تنهای آن مطلوبیت دارد و نیازی نیست که مثلا در کنار آن نماز وتر نیز خوانده شود. درروایت عیون در همان سند فضل بن شاذان اینگونه آمده است که:
« ٍ وَ ثَمَانُ رَكَعَاتٍ فِي السَّحَرِ وَ الشَّفْعُ وَ الْوَتْرُ ثَلَاثُ رَكَعَاتٍ يُسَلَّمُ بَعْدَ الرَّكْعَتَيْنِ»[b][1].[/b]
در این روایت دو عنوان آورده است. شفع خودش یک عنوانی است. اطلاق دارد که چه وتر آورده شود چه آورده نشود. در روایت خصال واضح تر است، حدیث شرایع الدین است، منتهی سند آن دارای اشکال است که می گوید:
« حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْهَيْثَمِ الْعِجْلِيُّ وَ أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْقَطَّانُ وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ السِّنَانِيُّ وَ الْحُسَيْنُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ هِشَامٍ الْمُكَتِّبُ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّائِغُ وَ عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْوَرَّاقُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ قَالُوا حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا الْقَطَّانُ قَالَ حَدَّثَنَا بَكْرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَبِيبٍ قَالَ حَدَّثَنَا تَمِيمُ بْنُ بُهْلُولٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: هَذِهِ شَرَائِعُ الدِّينِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يَتَمَسَّكَ بِهَا...... وَ ثَمَانُ رَكَعَاتٍ فِي السَّحَرِ وَ هِيَ صَلَاةُ اللَّيْلِ وَ الشَّفْعُ رَكْعَتَانِ وَ الْوَتْرُ رَكْعَةٌ وَ رَكْعَتَا الْفَجْرِ بَعْدَ الْوَتْر»[2].
موید دیگری که برای این مسئله است، روایتی است که اگر انسان نوافل مرتبه اش را نیاورد و نخواست قضاء کند بابت هر دو رکعت یک مد طعام بدهد، بدل را بابت هر دو رکعت قرار داده اند، لذا به ذهن می زند که هر دو رکعت به صورت مستقل مطلوب هستند:
« عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏..... فَهَلْ يَصْلُحُ لَهُ أَنْ يَتَصَدَّقَ فَسَكَتَ مَلِيّاً ثُمَّ قَالَ نَعَمْ فَلْيَتَصَدَّقْ بِقَدْرِ طَوْلِهِ وَ أَدْنَى ذَلِكَ مُدٌّ لِكُلِّ مِسْكِينٍ مَكَانَ كُلِّ صَلَاةٍ قُلْتُ وَ كَمِ الصَّلَاةُ الَّتِي يَجِبُ عَلَيْهِ فِيهَا مُدٌّ لِكُلِّ مِسْكِينٍ قَالَ لِكُلِّ رَكْعَتَيْنِ مِنْ صَلَاةِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ قُلْتُ لَا يَقْدِرُ قَالَ فَمُدٌّ إِذاً لِكُلِّ صَلَاةِ اللَّيْلِ وَ مُدٌّ لِصَلَاةِ النَّهَارِ وَ الصَّلَاةُ أَفْضَل‏»[b][3].[/b]
در این روایت آمده است که برای هر دو رکعت از نماز شب یک مد قرار دهید. استظهار عرفی از این روایت این است که هر دو رکعتی برای خود استقلالا مطلوب است.


[1] عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق، ج2، ص123.
[2] .الخصال، ج 2 ص 603.
[3] المحاسن، احمد بن محمد بن خالد برقی، ج2، ص316.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سقوط نوافل نماز های چهاررکعتی در اماکن اربعه سید رضا حسنی 0 37 17-اسفند-1397, 18:47
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  بررسی حکم سقوط نماز نافله عشاء در سفر سید رضا حسنی 0 68 9-اسفند-1397, 10:51
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  جمع بین دو روایت از پیامبر در مورد ازدیاد و تنقیص نماز های واجب مکلفین سید رضا حسنی 5 162 7-اسفند-1397, 16:35
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  دلیل افضلیت نماز جمعه مسافر نسبت به حاضرین سید رضا حسنی 2 156 23-بهمن-1397, 22:55
آخرین ارسال: حسین بن علی
  فرض مسافر بودن تمامی افراد نماز جمعه سید رضا حسنی 5 205 22-بهمن-1397, 22:43
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  حل مشکل نماز جمعه های شیعه در شهر های ایران با توجه به شرطیت فرسخ بین دو نماز جمعه سید رضا حسنی 9 508 11-بهمن-1397, 22:09
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  قول به مجوزیت مطلق عذر عرفی برای ترک حضور در نماز جمعه سید رضا حسنی 0 112 11-بهمن-1397, 12:27
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  ملاک محاسبه دو فرسخ برای استثناء از وجوب نماز جمعه سید رضا حسنی 0 92 11-بهمن-1397, 12:23
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  وجوب نماز جمعه بر کسانی که از وجوب آن استثناء شده بودند بعد از حضور سید رضا حسنی 0 85 11-بهمن-1397, 12:20
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  حکم وجوب نماز جمعه نسبت به افراد خنثی سید رضا حسنی 2 176 11-بهمن-1397, 12:07
آخرین ارسال: سید رضا حسنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان