برشی از تقریرات درس آیت الله مظاهری (لینکش رو میذارم همه اش رو بخونین):
http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/text/ma...9%88%D8%AF
مباحثه امروز ما که مباحثه مشکلی است این است که این روایات آیا حرف سید را مطلقا میتواند اثبات بکند؟ در مثلاً مثل یک دیگ آبگوشت ولو آن دیگ خیلی بزرگ باشد که مرحوم آقای خویی میفرمایند من در بادیه نشینها دیدهام یک دیگهایی که بیش از یک تن آبگوشت میگیرد 1000 نفر به بالا را میتواند غذا بدهد خب اینجور چیزها را بگوییم که روایتها میتواند اثبات بکند آبگوشت در هر چه باشد حالا ولو ظرف یک دفعه یک قابلمه است یک دفعه هم آن دیگ بسیار بزرگ یا مثلا یک حوضچه درست کردهاند برای شربت، همین چند روز قبل که تولد حضرت رضا سلام الله علیه بود دیدم که تقریباً یک ماشین تانکر شیر آورده بودند از طرف حضرت رضا علیه السلام از طرف آستان در مسجد حکیم اینها را بگویید اما تا برسد به اینجا بخواهیم دریا نمک را هم بگوییم دریا نمک مضاف است یا البحر الکبریت من نمیدانم هست یا نه؟ بوده یا نه؟ خب این یک دریاست یا مثلاً سیلاب میآید این زاینده رود پر از آب گل است حالا اگر یک کسی دستش نجس باشد و این دست نجس را بزند توی این دریا بگوییم این دریا نجس شد خیلی بعید است انسان بتواند ملتزم بشود، مرحوم سید در عروه ملتزم شده است نه مرحوم سید مشهور در میان قدماء و متأخرین ملتزم شدهاند گفتهاند بله فرق که نمیکند ما ماء مضاف میخواهیم و ملاقات، ملاقات نجس متنجس و دریا نمک باشد همین است اگر هم یک قابلمه آبگوشت باشد همین است این قول مشهور است.
قول مرحوم محقق همدانی رضوان الله تعالی علیه برای خاطر همین استبعاد من نتوانستهاند بپذیرند فرمودهاند که از مثل دریاها و از مثل نهرها و نهرهای سیلابی آب گل از اینها منصرف است و مختص است به آنجا که یک نحو حصری باشد مثل دیگ آبگوشت ولو خیلی بزرگ
http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/text/ma...9%88%D8%AF
مباحثه امروز ما که مباحثه مشکلی است این است که این روایات آیا حرف سید را مطلقا میتواند اثبات بکند؟ در مثلاً مثل یک دیگ آبگوشت ولو آن دیگ خیلی بزرگ باشد که مرحوم آقای خویی میفرمایند من در بادیه نشینها دیدهام یک دیگهایی که بیش از یک تن آبگوشت میگیرد 1000 نفر به بالا را میتواند غذا بدهد خب اینجور چیزها را بگوییم که روایتها میتواند اثبات بکند آبگوشت در هر چه باشد حالا ولو ظرف یک دفعه یک قابلمه است یک دفعه هم آن دیگ بسیار بزرگ یا مثلا یک حوضچه درست کردهاند برای شربت، همین چند روز قبل که تولد حضرت رضا سلام الله علیه بود دیدم که تقریباً یک ماشین تانکر شیر آورده بودند از طرف حضرت رضا علیه السلام از طرف آستان در مسجد حکیم اینها را بگویید اما تا برسد به اینجا بخواهیم دریا نمک را هم بگوییم دریا نمک مضاف است یا البحر الکبریت من نمیدانم هست یا نه؟ بوده یا نه؟ خب این یک دریاست یا مثلاً سیلاب میآید این زاینده رود پر از آب گل است حالا اگر یک کسی دستش نجس باشد و این دست نجس را بزند توی این دریا بگوییم این دریا نجس شد خیلی بعید است انسان بتواند ملتزم بشود، مرحوم سید در عروه ملتزم شده است نه مرحوم سید مشهور در میان قدماء و متأخرین ملتزم شدهاند گفتهاند بله فرق که نمیکند ما ماء مضاف میخواهیم و ملاقات، ملاقات نجس متنجس و دریا نمک باشد همین است اگر هم یک قابلمه آبگوشت باشد همین است این قول مشهور است.
قول مرحوم محقق همدانی رضوان الله تعالی علیه برای خاطر همین استبعاد من نتوانستهاند بپذیرند فرمودهاند که از مثل دریاها و از مثل نهرها و نهرهای سیلابی آب گل از اینها منصرف است و مختص است به آنجا که یک نحو حصری باشد مثل دیگ آبگوشت ولو خیلی بزرگ
انسانم آرزوست . . .