18-فروردين-1398, 22:45
این مطلب را امروز از استاد شهیدی پرسیدم
ایشان در جواب فرمودند: بسیاری از این آبها مضاف نیست بلکه همینکه می گویند این آب، یعنی عرفا آب است و همین ملاک برای مطلق بودن است، هرچند که بسیاری گل در آن باشد. بله گاهی همانند آنچه گفته می شوددر پلدختر رخ داده مقدار گل اینقدر زیاد است که به آن آب گفته نمی شود بلکه به آن گل روان می گویند، که در این صورت سیلاب مضاف خواهد بود.
(علاوه بر اینکه برخی از فقهاء و یساعده الدلیل، آب مضاف را تنها در همان مقدار که با نجس برخورد کرده نجس می دانند.
این اشکال در چاه های نفتی که لوله حفاری به دست کافری خورده باشد نیز مطرح است.)
ایشان در جواب فرمودند: بسیاری از این آبها مضاف نیست بلکه همینکه می گویند این آب، یعنی عرفا آب است و همین ملاک برای مطلق بودن است، هرچند که بسیاری گل در آن باشد. بله گاهی همانند آنچه گفته می شوددر پلدختر رخ داده مقدار گل اینقدر زیاد است که به آن آب گفته نمی شود بلکه به آن گل روان می گویند، که در این صورت سیلاب مضاف خواهد بود.
(علاوه بر اینکه برخی از فقهاء و یساعده الدلیل، آب مضاف را تنها در همان مقدار که با نجس برخورد کرده نجس می دانند.
این اشکال در چاه های نفتی که لوله حفاری به دست کافری خورده باشد نیز مطرح است.)