امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
صحیح نبودن تعبیر از مَهر به شبه عوض
#3
(1-اسفند-1398, 18:53)سید رضا حسنی نوشته: سلام علیکم با تشکر از مطلب خوبتان
به نظر می رسد تعبیر مرحوم شیخ رحمه الله اشکالی نداشته باشد و تعبیر به عوض یا شبه عوض صحیح باشد؛ چه اینکه در برخی از روایات نیز تعبیر أعلی الثمن شده است که گویا ازدواج را از یک نظر شبیه به یک معامله انگاشته اند. روایت چنین است:
على بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي عمير عن أبي أيوب الخزاز عن محمد بن مسلم قال: سألت أبا جعفر عليه السلام عن الرجل يريد أن يتزوج المرأة أ ينظر إليها؟ قال: نعم يشتريها بأعلى الثمن.
معنای أعلی الثمن دو چیز می تواند باشد:
1. مراد مهریه باشد که در این صورت حصل المطلوب
2. مراد از أعلی الثمن یک عمر زندگی باشد که در اینصورت نیز حدأقل می توان نکته ی معامله بودن ازدواج را تصویر کرد.
مراد مهریه نمی تواند باشد چون کلیت ندارد چند درصد زنها به اعلی الثمن خرید و فروش می شوند مضافا بر اینکه اعلی افعل تفضیل است و هر قیمتی بگویید بالاتر هم هست. مراد اگر دومی هم باشد باز ربطی به مهر و امور مالی ندارد. مثل این روایت که میفرماید ثمن شما بهشت است به کمتر نفروشید؟؟؟؟این از باب تشبیه معقول به محسوس است
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: صحیح نبودن تعبیر از مَهر به شبه عوض - توسط مهدی خسروبیگی - 3-اسفند-1398, 00:08

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  فرق بین تعبیر به کتاب النوادر و کتاب نوادر در کلام نجاشی خیشه 0 219 11-دي-1402, 08:14
آخرین ارسال: خیشه
  مدرَج بودن یا نبودن فقره انما یحلل الکلام و یحرم الکلام خیشه 4 2,533 22-آبان-1398, 11:31
آخرین ارسال: سید رضا حسنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان