امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مدگرائی از منظر روایات
#5
(25-فروردين-1399, 22:20)مسعود عطار منش نوشته: واقعیت اینست که ترویج مد گرایی در بسیاری از موارد با اغراض دیگر شارع متزاحم است ولو مستقیما با شرع درگیر نشود.
مثلا یکی از ابزار تازه وارد در خانه ها ماشین ظرفشویی است که استفاده از آن طبیعتا آسایش را به دنبال دارد ولی ترویج آن در جامعه کنونی که پر از رسم و رسومات و چشم و هم چشمیهاست قشر ضعیف را به دردسر انداخته و در امور مهمی مثل ازدواج راحت جوانان و دید و بازدیدهای بین ذوی  الارحام مفاسد خود را نشان می دهد ! نمیخواهم اظهار نظر کنم یا زینت حلال خدا حرام کنم ولی روشن نیست ترویج هر حلالی مطلوب باشد.  فتامل جیدا.


ارز آوری ناشی از تولید داخلی و سپس صادرات این محصول و صرف ارز حاصل از صادرات برای ساخت کارخانه های دیگر و اشتغال جوانان در این کارخانه ها
اشتغال به کار جوانان در کارخانه سازنده محصول به عنوان کارگر
شرکت های دیگر اقدام به تولید محصولات جانبی برای محصول خواهند کرد مثل پودر شوینده ظرفشویی و اشتغال جوانان در این شرکتها
اشتغال به کار جوانان در خدمات جانبی محصول مثل نمایندگی های فروش تعمیر سرویس نگهداری نگهبانی کارخانه حسابداری نمایندگی ها حمل و نقل محصول به شهرستان ها
قطع واردات محصول و صرفه جویی ارزی ناشی از تولید داخلی محصول که با ارز صرفه جویی شده می توان کارخانه های دیگری ساخت و جوانان را مشغول کار کرد.
استفاده از تکنولوژی ظرفشویی در ساخت محصولات مشابه مثل لباسشویی و اشتغال جوانان در کارخانه ساخت لباسشویی
ساخت یک محصول مثل لباسشویی به دلیل کم بودن تقاضا برای آن برای شرکتها مقرون به صرفه نیست و سبب گران شدن لباسشویی های تولید خواهد شد ولی تولید همزمان محصولات با تکنولوژی مشابه مثل ظرفشویی لباسشویی سبب بالا رفتن تقاضا و مقرون به صرفه شدن تولید داخلی این محصولات و اشتغال جوانان می شود
ممکن است در ابتدا مونتاژ صورت گیرد که سبب اشتغال جوانان فارغ التحصیل دانشگاهیی در شرکتهای دانش بنیان دیگر برای تأمین قطعات اقدام می شود و حرکت به سمت ساخت کامل و قطع مونتاژ صورت می گیرد


به نظر می رسد اشتغال این جوانان سبب خودکفایی اقتصادی جوانان و تبع آن ازدواج آنان خواهد شد نه برعکس




++++++++++

(20-فروردين-1399, 21:44)مهدی خسروبیگی نوشته: روایاتی از معصومین علیهم‌السلام رسیده است که به نمونه‌ای از آن اشاره می‌شود«عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه‌السلام قَالَ فِیمَا عَلَّمَ أَصْحَابَهُ لَا تَلْبَسُوا السَّوَادَ فَإِنَّهُ لِبَاسُ فِرْعَوْنَ‌»این حدیث یادآور این نکته است که از پوشیدن لباس و انتخاب رنگی که شعار دشمن است باید اجتناب کرد..


در روایتی نقل شده است:
«عدة من اصحابنا عن احمد بن ابی‌عبدالله عن بعض اصحابه رفعه قال: کان رسول الله یکره السواد الا فی ثلاث الخف و العمامة و الکساء»؛ پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) از پوشش سیاه کراهت داشت، مگر در سه مورد: خف (نوعی کفش چرمی نازک) عمامه و کساء. [کلینی، محمد بن یعقوب، فروع کافی، ج۶، ص۴۹۹، ح۱، کتاب الزی والتجمل باب لبس السواد.]

←← مراد از کساء

کساء به قرینۀ حدیث شریف کساء از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم)، لباس بلند و فراگیر تمام بدن است که شامل عبا و چادر مشکی بانوان نیز می‌گردد؛ پس این سه پوشش مشکیِ استثنا شده، کراهت ندارند.

رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) در آستانه رحلت خود سیاه پوشیده بودند؛ امام صادق (علیه‌السلام) در این باره می‌فرماید: «رسول خدا هنگام رحلت پیراهنی سیاه بر تن کرده بود». [شیخ صدوق، محمد بن علی، الامالی، ص۱۸۳، تهران، کتابچی، چاپ ششم، ۱۳۷۶ش.]

قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


پیام‌های این موضوع
مدگرائی از منظر روایات - توسط مهدی خسروبیگی - 20-فروردين-1399, 21:44
RE: مدگرائی از منظر روایات - توسط خیشه - 21-فروردين-1399, 17:52
RE: مدگرائی از منظر روایات - توسط علاوی - 25-فروردين-1399, 23:06
RE: مدگرائی از منظر روایات - توسط علاوی - 26-فروردين-1399, 00:33
RE: مدگرائی از منظر روایات - توسط علاوی - 1-ارديبهشت-1399, 19:35
RE: مدگرائی از منظر روایات - توسط علاوی - 6-ارديبهشت-1399, 16:08
RE: مدگرائی از منظر روایات - توسط علاوی - 25-خرداد-1399, 22:16

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کراهت در روایات به معنای حرمت است حسین بن علی 1 631 12-اسفند-1399, 00:26
آخرین ارسال: 1972392352
  عدم صحت انتساب قبول تمامی روایات به اخباریین سید رضا حسنی 3 1,693 25-ارديبهشت-1399, 16:18
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  نکته علمی:  عدم ذکر شفع در روایات حسین بن علی 0 3,043 22-آذر-1395, 20:47
آخرین ارسال: حسین بن علی
  درخواست توضیح:  معنا لعن در روایات حسین بن علی 1 5,197 11-آذر-1393, 11:52
آخرین ارسال: 87157
  بررسی معنای واژه «سنّت» در روایات سید حسین منافی 0 5,024 20-مرداد-1392, 14:42
آخرین ارسال: سید حسین منافی
  قرائت و سماع روایات amirabas 0 4,382 19-اسفند-1391, 10:55
آخرین ارسال: amirabas

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان