21-خرداد-1399, 18:13
درهمین مثالی که می فرمایید اگر بچه شک دارد که پدر خواب است یا نه یا نمی داند اذیت می شود یا نه معلوم نیست او را مستحق عقاب بدانند واگر غرض لزومی پدر این بوده که به هیچ وجهی از خواب بلند نشود باید اعلام میکرده لذا عبد نقشی درتفویت این غرض ندارد مگر اینکه گفته شود که همین که احتیاط نکرده موجب تفویت شده وبه همین مقدار معاقب است.اینکه مصلحت ترخیص اقوی از لزوم باشد علی الاطلاق چه دلیلی دارد ؟یعنی اگر در ناحیه ی برائت عقلی بحث می کنیم که عقل حکم نمی کند مصلحت ترخیص اقوی از لزوم است اگر هم در ناحیه ی برائت شرعی می فرمایید که در آن جا خطاب وجود دارد ومحل اختلاف هم نیست