امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تلازم وکالت از امام با وثاقت
#7
(29-خرداد-1399, 19:57)حسین بن علی نوشته: استاد شهیدی نیز مکرر می فرمودند که مگر می شود کسی علنا به امام دروغ می بندد و حتی ظاهر الصلاح هم نبوده ولی وکیل امام شود و مردم اموال را به او تحویل دهند؟؟

در مورد مسافرت های فرزندان امامان معصوم (ع) مثل اسماعیل یا زید یا محمد حنفیه و بسیاری دیگر از فرزندان امامان معصوم(ع) گزارش داریم و از طرفی این فرزندان امام همگی متهم به همان عناوینی هستند که استاد شهیدی نام برده اند
حال به نظر شما عرفاً مردم به این فرزندان امام که به منطقه آنها مسافرت کرده بودند وجوه مالی را تحویل نمی دادند؟ آنهم کسانی که مثل اسماعیل که هم به همین عناوینی متهم است که استاد شهیدی نام برده و هم شخصی است که مسافرت تجاری برای تجارت با اموال شخصی خود امام معصوم و به وکالت از امام معصوم داشته است (یعنی معتمد مالی امام معصوم برای تجارت با اموال شخصی امام است)

نکته دیگر اینکه درک استاد شهیدی از کلمه ظاهرالصلاح بودن در آن زمان چیست؟ نظام مالی و تجارت در گذشته که نظام بانکی وجود نداشته است بر مبنای اعتماد متقابل بوده است نه بر اساس ظاهرالصلاح بودن، یعنی تاجری در خراسان به صرافی در بغداد نامه می نوشته است که فلان مبلغ به آورنده این نامه پرداخت شود زیرا آورنده نامه وکیل من در تجارت است یعنی بر اساس اعتمادی بوده است که صراف بغدادی به تاجر خراسانی داشته است. چون اصلا بانکی وجود نداشته است. و این مساله اصلا ربطی به ظاهرالصلاح بودن نداشته است. به همین ترتیب اگر تاجر خراسانی به هر دلیل متهم به خیانت شود اعتبارش در بازار از بین می رفته است و دیگر اصلا تجارت نمی توانسته بکند لذا تجار تلاش می کردند متهم به خیانت نشوند. نه اینکه برای ظاهرالصلاح شدن تلاش بکنند.
استاد بزرگوار گویا اصلاً درکی از از نظام پرداخت پول در گذشته ندارند. این گونه نبوده است که تاجر خراسانی برای هر تجارتی درون کیسه نماینده اش طلا بگذارد و او را راهی بغداد کند بلکه صرفا نامه ای به وکیل خود می داده است که من فلانی هستم و آورنده این نامه وکیل من است به او فلان مبلغ پرداخت کنید. خدشه دار شدن این اعتماد تمام اعتبار تاجر را نابود می کرده است.
لذا مردم به کسی اعتماد می کردند که در بازار معتبر بوده است نه اینکه ظاهر الصلاح مذهبی بوده باشد و مثلا نماز اول وقتش ترک نشود.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: تلازم وکالت از امام با وثاقت - توسط علاوی - 29-خرداد-1399, 21:25

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  زکات در پول و نفی اشکال در مدرکی بودن اجماع و اشکال از جهت عدم تقریر امام سید محمد نظام آبادی 2 181 14-آبان-1402, 23:49
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  عدم تلازم بین کثرت روایات صادره با کثرت روایات واصله مسعود عطار منش 0 329 22-تير-1401, 17:45
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تبیین وصیت امام صادق جهت تعیین امام بعدی عرفان عزیزی 2 1,879 26-بهمن-1398, 20:13
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 2 مهمان