30-آبان-1399, 17:48
(11-آبان-1399, 22:18)مهدی خسروبیگی نوشته: استاد علیدوست می فرماید این مطلب که گفته شود در اسلام، نظام اقتصادی نداریم اشتباه است؛ اینکه نظام خود به خود حاصل نمیشود بحث درستی است زیرا نیازمند روش ویژه است و باید از استنباط اتمیک به سمت خرده نظام و در نهایت به چند کلان نظام برسیم.
اگر کسی بخواهد نظام اقتصاد را استنباط کند با اصل فساد و عدم توجه به اسناد عام قراردادها ممکن نیست وگرنه باید بگوید اصلا نظامی نداریم، معتقدم اگر نگاه حداقلی کنار برود به نظام اقتصادی مطلوب اسلامی میرسیم.
متن کامل فرمایشات ایشان در لینک زیر موجود است .
https://b2n.ir/215712
سلام
قدری عجیب است، در موردوجوب رعایت ترتیب در غسل، فقهای ما اختلاف نظر دارند؛ مرحوم خویی قائل به عدم لزوم ترتیب در غسل است و بعضی دیگر قائل به وجوب هستند؛ مسائل مبتلابه دیگری نیز وجود دارد که مورد اختلاف است؛ توجیه این اختلاف فتاوی این است که ائمه علیهم السلام تمکن از بیان نداشتند که این امور را به شکلی که واضح و روشن باشد و مورد اختلاف واقع شود؛ بیان کنند؛ این همه مسائل مهم و مبتلابه ما روی زمین مانده آنگاه ائمه علیهم السلام در آن فضای مشوش و مملو از تقیه و... یک نظام اقتضادی را تعریف کرده اند؟ بله گزاره های کلی همچون حرمت ربا و استحباب قرض و مضاربه و ... وجود دارد ولی اینها غیر از تبیین یک نظام اقتصادی اسلامی که مصون از خطای محاسباتی باشد است؛ دقت کنیم که ما به چه برهانی به اسلام نازنین نسبت میدهیم که نظام اقتصادی برای ما تعریف کرده؟ اگر شما این اقتصاد را به اسلام نسبت دادید و بعدا یه عده با مطالعه دقیق چندین اشکال بدان وارد کردند و در نتیجه احساس عدم مصونیت دین از خطا بدانها دست داد؛ این تالی فاسد چگونه جبران میشود؟