1-آذر-1399, 20:12
بعید نیست از برخی روایات استفاده شود امام معصوم علیه السلام ابتدا وظیفه هدایت مردم عصر خود را دارد یعنی حتی اگر مسأله مهمتری در زمانهای آینده باشد هم وظیفه امام بعدی است که بیانش کند لذا بر فرض که اهمیت نظام اقتصادی را قبول کنیم نمی توان گفت اهل بیت علیهم السلام بخاطر اهمیتش باید آن را بیان میکردند و حالا که غسل و را بیان کردند حتما نظام اقتصادی را هم بیان کردند.
روایات ذیل تفسیر آیه لکل قوم هاد میگوید کل امام هاد للقرن الذی هم فیهم که حتی اگر استظهار نکنیم هر امامی وظیفه بیش از عصر خویش را ندارد لا اقل باید احتمال دهیم و اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال.
مخلص کلام اینکه ما نمیگوییم باید از نظام اقتصادی غربی یا کفری یا... استفاده کرد بلکه میگوییم اولا نباید نظام مذکور را به اسلام منتسب کرد و ثانیا در مقام استنباط نظام اقتصادی و طبی و... نمیتوان مانند احکامی چون غسل و وضو با ادله مواجه شد چون مواجهه معمول و متعارف با ادله، احتجاج محور است و صرفا به دنبال تنجیز و تعذیر است در حالیکه در مثل طب و اقتصاد و... به دنبال صرف تنجیز و تعذیر نیستیم بلکه به دنبال واقعیت حل مشکلات اقتصادی و طبی و... هستیم لذا ضوابط حجیت متفاوت است و باید با روش انسداد نظام سازی کرد. البته اگر بشود...
روایات ذیل تفسیر آیه لکل قوم هاد میگوید کل امام هاد للقرن الذی هم فیهم که حتی اگر استظهار نکنیم هر امامی وظیفه بیش از عصر خویش را ندارد لا اقل باید احتمال دهیم و اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال.
مخلص کلام اینکه ما نمیگوییم باید از نظام اقتصادی غربی یا کفری یا... استفاده کرد بلکه میگوییم اولا نباید نظام مذکور را به اسلام منتسب کرد و ثانیا در مقام استنباط نظام اقتصادی و طبی و... نمیتوان مانند احکامی چون غسل و وضو با ادله مواجه شد چون مواجهه معمول و متعارف با ادله، احتجاج محور است و صرفا به دنبال تنجیز و تعذیر است در حالیکه در مثل طب و اقتصاد و... به دنبال صرف تنجیز و تعذیر نیستیم بلکه به دنبال واقعیت حل مشکلات اقتصادی و طبی و... هستیم لذا ضوابط حجیت متفاوت است و باید با روش انسداد نظام سازی کرد. البته اگر بشود...