امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام
#33
نقل قول:نشست تبیین سیاست های ارز ترجیحی به همت پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد که گزارشی از این نشست تقدیم می شود.
حجت الاسلام کمیل قنبرزاده (مدیر مدرسه تخصصی فقهی مرکز علوم اسلامی قم و استاد گروه فقه نظام اقتصاد اسلامی و استاد مدرسه فقهی امام محمدباقر ع قم) در این جلسه گفت:
...قول مورد قبول خودم و راهکارهای اقتصاد اسلامی را عرضه خواهم کرد:
ما چه موافق باشیم و چه مخالف، دفاع از دولت [سیدابراهیم رئیسی] را وظیفه خود می دانیم اما این روش برخورد با کارشناسان متخصص این مسئله نیست که در سطح تصمیم گیری جای کارشناسان [فقه اقتصاد اسلامی] خالی باشد و بعد برای توجیه از آنها استفاده کنند... وجود کارشناسان [فقه اقتصاد اسلامی] نیاز است و باید مسئله را برای مردم توجیه کنند.
... یک نکته هم بگویم. مگر مدیران اقتصادی ما چه اقتصادی در دانشگاه خوانده اند؟ همین حرف های غربی ها را خوانده اند دیگر. اقتصاد اسلامی که نخوانده اند. پس توقع نداشته باشیم از دلش اقتصاد اسلامی در بیاید. این یک مشکل است. بدنه کارشناسی ما بدنه ای نیست که اقتصاد اسلامی سرش بشود. بله این مشکل را ما داریم چون ما نتوانستیم نیرو تربیت کنیم. باید سیستم اصلاح دانشگاه ها را دنبال کنیم و در حوزه هم جدی تر باشیم.
جراحی های کلان تری واقعا لازم است...

[نظام فعلی اقتصادی موجود در ایران] این بدترین نوع نظام اقتصادی ای است که می توان طراحی کرد. یعنی بدتر و فشل تر از این چیزی نداریم. در نظام اقتصادی اسلامی افراد باید مالک کار خودشان باشند. یعنی چه که هزار نفر در یک کارخانه کار می کنند و کل کارخانه مال یک نفر است. بحث مدل های مشارکت [کارگران در مالکیت کارخانه جراحی صحیح اقتصادی است]. یعنی دولت باید برود به سمت این که جراحی اصلاح تولید و اصلاح بازار و ... را برود.

یعنی باید به سراغ مبارزه با علت مشکلات برود نه معلول ها.

https://hawzahnews.com/xbJJy

با توجه به فرمایشات حجت الاسلام کمیل قنبرزاده استاد مدرسه فقهی امام محمدباقر (ع) قم و متخصص در فقه اقتصاد اسلامی، مدل های مشارکت دادن کارگران در مالکیت سهام کارخانه ها، یعنی اعطای سهام بورسی کارخانه ها به کارگران همان کارخانه ها تا بتوانند در بورس سهام کارخانه خودشان را معامله کنند، همان نظام افتصادی مطلوب در فقه اقتصاد اسلامی است.
ولی در ذیل می بینیم که حجت الاسلام و المسلمین دکتر یوسفی، با سابقه بیست سال عضویت در شورای فقهی بورس و استاد اقتصاد اسلامی در دانشگاه می فرمایند که ذات بورس با روح اسلام سازگار نیست. 


نقل قول:حجت الاسلام غلامعلی معصومی نیا، عضو شورای فقهی بورس و استاد حوزه و دانشگاه در عرصه اقتصاد:

آیا اصلا بورس ساختار مطلوبی است؟ آیا بورس اسلامی داریم؟ آیا بورس ویژه نظام سرمایه داری است؟

ذات بورس دارای اشکال است
 
سؤال صحیح این است که ... می‌توان بورس را اسلامی کرد؟ 
(که ما نمی‌پذیریم بلکه ذات این نهاد [بورس] را با دلیل دارای اشکال می‌دانیم)


rasanews.ir/002nJ1

++++++++++++++++

حجت الاسلام غلامعلی معصومی نیا استاد گروه آموزشی اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی و عضو انجمن علمی اقتصاد اسلامی حوزه علمیه

خریدن سهام هایی که از نظر فقهی اشکالی ندارد و نمی توان گفت حرام است، برکتی ندارد؛  براساس ملاک هایی که ائمه بیان کرده اند، انسان با چنین درآمدی و پولی نمی تواند سرباز امام زمان(عج) شود.

سودهایی که در بورس نصیب عده ای می شود ... روح اسلام به آنها راضی نیست و مراجعی که به جواز خرید و فروش سهام فتوا می دهند نیز از این وضعیت ناراضی هستند.

بنده که بیست سال است در زمینه بورس کار می کنم، با مجموع تعالیمی که در کتاب و سنت وجود دارد، با جرأت می گویم، یک طلبه ... چگونه می تواند با این لقمه [بدست آمده از بورس] به عالم مهذبی که منشأ تأثیر در دیگران باشد تبدیل شود؟

rasanews.ir/002llb



نقل قول:کد خبر: 1024518
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ 

استاد مادرشاهی ، استاد فقه اقتصاد حوزه در ابتدای نشست تبیین سیاست های ارز ترجیحی در پژوهشگاه فقه نظام گفت: موضوع جلسه مسئله حذف ارز ترجیحی است. مقام معظم رهبری در دیدار اخیر تاکید کردند که دولت دارد کارهای بزرگی انجام می دهد و باید مورد حمایت قرار گیرد. طبعا پژوهشگاه فقه نظام و مرکز جامع علوم اسلامی که اهداف خودش را پشتیبانی از نظام مقدس جمهوری اسلامی گذاشته است یکی از آن مراکزی است که مخاطب مقام معظم رهبری می باشد. ما برای آن که بتوانیم حمایت خودمان را از دولت داشته باشیم اولین حمایت، حمایت فکری است... و در مرحله بعد باید اقناع مردم و حمایت از دولت را در دستور کار مان قرار دهیم. 
حجت الاسلام قنبرزاده استاد فقه اقتصاد مدرسه تخصصی فقهی مرکز جامع علوم اسلامی گفت: در نگاه کلان در نظام اقتصادی اسلام، واقعا راه چیست ؟ یعنی اسلام برای مدیریت قیمت ها چه می کند؟ ببینید دولت اسلامی وظیفه ارزان سازی ندارد. وظیفه مبارزه با گرانی دارد. امیر مومنان به مالک اشتر فرمودند قیمت ها باید طوری باشد که لا تجحف به الفریقین. چون فقط که طرف مشتری نیست. طرف تولید کننده هم هست. یعنی قیمت ها باید طوری باشد که نه خریدار و نه تولید کننده زیان نبینند. ببینید مثلا یک کالایی هست که عوامل تولیدش خیلی سخت است و هزینه دارد طبعا قیمت تمام شده هم بالا خواهد بود. حالا اگر این جا دولت اسلامی بخواهد به زور قیمت این کالا را پایین نگه دارد ظلم به تولید کننده است.... حتی در بازار اسلامی بحث بر سر این هست که مکان نباید هزینه ای به قیمت تمام شده اضافه کند. یعنی مکان از زمین های انفال و ... به گونه ای در اختیار تولید کننده باشد که نیاز نباشد برای اجاره یا خرید مکان پول هنگفتی پرداخت کند... اگر در روال طبیعی و بدون دخالت عوامل ناسالم، قیمت یک کالا گران است دولت هیچ وظیفه ای نسبت به ارزان سازی آن ندارد. اقشار چه باید کنند؟ مدل اسلامی حمایت از محرومان است.... آن کالاهایی که همین طوری هم قیمت شان گران است. اینجا باید دولت با خمس و زکات و ... به محرومان برسد که زندگی شان را تامین کنند نه این که کالا را ارزان کند.
[به نظرم مثالی که طبق فرمایش ایشان می توان زد این است که اگر خودروی ایرانی گران است، دولت نباید آن را ارزان بفروشد، بلکه از محل خمس و زکات به محرومان وام بدهد تا خودروی ایرانی بخرند]

مادرشاهی: ممنون از آقای قنبرزاده عزیز. استفاده کردیم. این مباحث خیلی مهم است و عزیزان توجه داشته باشند. به تازگی دولت در کمیته مشترکی که با حوزه تشکیل داده است یکی از مباحث مهم را همین دانسته بود حوزه در بحث مالیات ها به دولت کمک کند. در جلسه ای که با دانشگاه امام حسین داشتیم یکی از مواردی که مطرح می کردند همین بود که ما در بحث مالیات، ندیدیم کسی جایی کاری کرده باشد. 

https://hawzahnews.com/xbJJy


مباحث فوق در مورد لزوم حذف ارز ترجیحی بود ولی چند روز قبل مجدداً ارز ترجیحی بازگشت یعنی با برکنار رئیس بانک مرکزی،نخستین سیاست رسمی اعلام شده بازگشت ارز ترجیحی بود.

نقل قول:اگر قرار باشد در سامانه نیما ارز 4200 تومانی را به کالاهای اساسی تخصیص دهند چرا این رقم را حذف کردند و حال با 7 پله بالاتر این نرخ مجددا احیا شده؟ با وجود آنکه به این موضوع آگاه هستیم که سرنوشت این نرخ 28500 تومانی نیز به ارز 4200 تومانی منجر خواهد شد. 
اینجا کلیک کنید

سخنان محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، در یکی دو روز اخیر درباره تثبیت نرخ ارز نیمایی با قیمت ۲۸۵۰۰ تومان برای کالاهای اساسی نگرانی‌هایی درباره تکرار حکایت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی معروف به ارز جهانگیری و پیامدهای آن بر اقتصاد کشور و در نتیجه کوچک‌تر شدن سفره مردم ایجاد کرده است. در واقع تثبیت قیمت ارز نیمایی به معنای بازگشت ارز ترجیحی با نرخ چندبرابری است؛ صعود ۷‌پله‌ای ارز ترجیحی به نام ارز نیمایی.
https://jahanesanat.ir/?p=334557


پرسش مهم این است که دولتی که مصمم به حذف ارز ترجیحی بود چه شده است که بار دیگر به تنظیمات کارخانه برگشته است و پا جای دولت های قبل گذاشته است؟ 
https://www.eghtesadnews.com/fa/tiny/news-545880


اساساً خواجه در کتاب ارزشمند کلامی تجرید الاعتقاددر این موضوع که چی میشه قیمت‌ها بالا و پایین می‌ره معتقد است که خدا و خلق هر دو تأثیر دارند در این قضیه


نقل قول:[السّعر]

 و السّعر: تقدیر العوض الّذی یباع به الشّی‏ء و هو: رخص و غلاء و لا بدّ من اعتبار العاده و اتّحاد الوقت‏ و المکان و قد یستند إلیه تعالى‏، و إلینا أیضا و الأصلح: قد یجب‏ لوجود الدّاعی‏ و انتفاء الصّارف.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


پیام‌های این موضوع
حرف غلط و ضد اسلام - توسط علاوی - 31-ارديبهشت-1400, 07:55
RE: رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام - توسط علاوی - 14-دي-1401, 11:17

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دخول سیاست و اقتصاد و... در دیانت امین 3 8,374 26-آبان-1395, 17:27
آخرین ارسال: امین 69

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 2 مهمان