امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام
#36
نقل قول:پیام پول اعتباری امروز این است که من واسطه گری کالاها در معاملات را با یک کاغذ می توانم حل کنم،

همین کاغذ را صراف های زمان ائمه معصومین(ع) نیز استفاده می کردند و رسید می دادند. در نتیجه وقتی می توان کارکردها و وظایف پول را به کاغذ منتقل کرد احتیاجی به طلا نیست.

آیا نقره هم همینطور است؟ بر اساس ادعای شما، نقره به تعبیر روایات از خواتیم الله است پس چرا قیمت آن شصت برابر نسبت به صدر اسلام کاهش پیدا کرده است؟ ثبات نسبت طلا در برابر کالاها به جهت کمیابی طلا است و نه خصوصیت خواتیم الله بودن آن و الا نقره هم در آن روایات جزء خواتیم الله است.


در صدر اسلام به ازاء هر 10 درهم به وزن 2.96 گرم یک گوسفند خریداری می شد و الان شما ببینید نقره چه میزان می ارزد و با درهم آن روز چه قدر می توان امروز گوسفند خریداری کرد! 
[قیمت نقره شصت برابر نسبت به صدر اسلام کاهش پیدا کرده است در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۶ مطابق سایت https://gtasilver.com/silver-price
قیمت هر گرم نقره بیست هزار تومان 20 هزار تومان است بنابراین 2.96 گرم نقره می شود 59 هزار تومان و ده درهم نقره معادل 29.6 گرم نقره می شود 590 هزار تومان پانصد و نود هزار تومان]


بانک رفاه در یک بازه زمانی طبق ایده شما سپرده طلا گرفت و بعد همان طلا را قرض داد که تبدیل به یک مصیبتی بزرگ شد
کسانی که از بانک های دیگر تسهیلات سود دار 22 درصدی گرفته بودند به راحتی می توانستند قسط خود را پرداخت کنند اما کسانی که قرض الحسنه طلایی از بانک رفاه گرفته بودند، بیچاره شدند چراکه سکه یک میلیونی در زمان دریافت تسهیلات، دو میلیون و پانصد هزار تومان بالا رفته بود و در ادامه این افراد ورشکست، ناچار به بانک مرکزی و قوه قضائیه شکایت می کردند که من اگر تسهیلات سود دار می گرفتم خیلی بهتر از این بود و این وام که تنها اسمش قرض الحسنه بود، الان ما را بیچاره کرده است.

قیمت طلا حتی در صدر اسلام هم در مقابل کالاها و خدمات ثابت نبوده است، اگر به زمان خلافت خلیفه دوم نگاه کنیم، از جمله خطبه هایی که او در آغاز خلافتش خواند مضمونش همین بود که مقدار دیناری که مبنای محاسبه دیه در زمان پیامبر اکرم(ص) بود با امروز متفاوت است زیرا قیمت دینارهای آن زمان با امروز متفاوت است و اگر بخواهیم دیه انسان را با ارزش واقعی دینار امروز نسبت به کالاهای واقعی در نظر بگیریم باید بیست و پنج درصد دیه را نسبت به پول طلا و پنجاه درصد هم نسبت به پول نقره افزایش دهیم.
خلیفه دوم مثال می آورد که در زمان رسول خدا(ص) با صد دینار چه میزان شتر و گوسفند می شد خرید اما الان با آن مقدار درهم و دینار نمی توان این میزان شتر و گوسفند خرید و همان موقع خلیفه دوم دستور می دهد که ملاک محاسبه دیات نرخ جدیدی از درهم و دینار باشد و 25 درصد نسبت به دینار و 50 درصد نسبت به درهم افزایش قیمت می دهد.
این جریان تاریخی نشان می دهد که ارزش درهم و دینار حتی در همان صدر اسلام هم ثابت نبود. نکته این افزایش قیمت هم رشد نقدینگی بود که بر اثر فتوحات مسلمین رخ داده بود، زیرا درهم و دینار از سراسر بلاد اسلامی به مرکز فرماندهی مسلمین یعنی مدینه منتقل شده بود که در نتیجه نقدینگی رشد کرد شبیه پدیده خلق پول، در نتیجه رخداد قیمت همه کالاها تغییر کرد.

مقریزی که از مورخین قرون اولیه اسلام است و دوره پول اعتباری را ندیده است، در کتاب تاریخش یک لیست بلند از کالاهای اساسی مورد احتیاج مردم در آن زمان را فهرست می کند که به طور مثال قیمت شتر و یا سایر کالاهای دیگر چه میزان کاهش ارزش پیدا کردند. این گزارش تاریخی مربوط به زمان خلیفه سوم است یعنی در یک دوره سی ساله چه میزان نوسانات قیمت هم نسبت به دینار و هم نسبت به درهم صورت گرفته است. 

اگر تمام طلاهای دنیا نیز جمع شود جوابگوی پولطلا نخواهد بود، به عنوان مثال در ایران سالیانه حدود 86 میلیارد دلار برای واردات نیاز است که تبدیل این رقم به طلا معادل با چندهزار تن طلا است که برای واردات باید از کشور خارج کنیم تا بتوانیم کارخانه و مواد اولیه و نیازهای تجاری را وارد کشور کنیم. تمام طلاهای دنیا هم جمع شود حتی پاسخگوی این بخش از اقتصاد نیز نخواهد بود.
منبع:
vasael.ir/0003yj



نقل قول:جلسه‌ی چهاردهم از سلسله نشست‌های «نظام حکمرانی دینی» در جهت تدوین «نظریه کاربردی دولت اسلامی» روز چهارشنبه 9 مهرماه
توضیحات آیت الله محسن اراکی پیرامون وجود اقتصاد اسلامی
حضرت آیت الله محسن اراکی  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری
پول کشور باید به پول حقیقی تبدیل بشود و پول حقیقی یعنی طلا و نقره. از نگاه ایشان، مثلا پول جدید کاغذی باشد دارای نواری نقره به قیمت درج شده روی اسکناس. از حداقل نقره تا حداکثری از طلا، که از این طریق پول ارزشی حقیقی خواهد داشت وبا این کار مشکل تورم حل خواهد شد.
منبع:

اینجا کلیک کنید
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


پیام‌های این موضوع
حرف غلط و ضد اسلام - توسط علاوی - 31-ارديبهشت-1400, 07:55
RE: رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام - توسط علاوی - 16-دي-1401, 17:47

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دخول سیاست و اقتصاد و... در دیانت امین 3 8,374 26-آبان-1395, 17:27
آخرین ارسال: امین 69

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 2 مهمان