11-آذر-1399, 21:40
(11-آذر-1399, 14:51)مسعود عطار منش نوشته: اگر یکی از انایین مشتبهبن از همان ابتدا شکسته بود یا از محل ابتلا خارج بود مثلا یا ظرف من نجس است یا ظرف سلطان هند که داعی به ارتکابش ندارم یا مثلا شکسته آیا از نظر شما اینجا مانند جایی است که هر دو انا در دسترس بوده و داعی بر ارتکابش هست؟
نه یکسان نیست ولی عرض بنده که این نبود؛ عرض این بود که اطلاق روایات یهریقهما حتی فرضی را که پس از طروء علم عمدا یکی از اطراف از ابتلاء خارج میشود را میگیرد، پس از این اطلاق و شمول دیگر عرف فرقی بین این صورت با صورت قطار که داعی بر ارتکاب جمیع اطراف نیست نمیبیند. یعنی داعی بر ارتکاب نداشتن را بیشتر از حالت خروج احد اطراف از ابتلاء نمیداند فلذا اطلاق روایت یهریقهما فرض قطار را نیز شامل است؛ همانگونه که حضرت آیة اللله سیستانی احتیاط در قطار را لازم میدانند.