امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
محط تنجیز، خارج یا ذهن
#1
استاد شبیری در جلسه 7 از درس اصول مورخ 20 مهر 1400 فرمودند:
محقق عراقی معتقد است احکام به امور ذهنی تعلق می گیرد ولی تنجیر وصف خارج است یعنی عقاب و ثواب بر خارج مترتب می شود.
مرحوم آقای صدر بر خلاف ایشان می فرماید تنجیز به عنوان ذهنی البته بما هو حاک عن الخارج تعلق می گیرد.
به عقیده ما تنجیز وصف همان چیزی است که تحریک بدان تعلق گرفته است یعنی باید دید عقل انسان به تبع امر مولا وی را به چه چیزی تحریک می کند، همان چیز محط تنجیز است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  خارج بودن وضع حروف از اقسام چهارگانۀ وضع مسعود عطار منش 0 43 17-فروردين-1403, 11:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  دو بیان برای تعلق تکلیف به خارج یا همان معنون مسعود عطار منش 1 1,882 11-بهمن-1401, 17:09
آخرین ارسال: علی آمنی
  عدم ترتب تنجیز و تعذیر بر واقع بما هو واقع مسعود عطار منش 0 207 25-آذر-1401, 20:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  دلالت ادله برایت بر عدم تنجیز علم اجمالی مسعود عطار منش 12 1,787 15-آذر-1399, 16:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  خارج کردن مرسلات از ارسال مسعود عطار منش 1 1,627 1-آذر-1398, 18:20
آخرین ارسال: علاوی
  تفاوت احکام وضعی و تکلیفی در شمول نسبت به موارد خارج از محل ابتلاء مسعود عطار منش 9 7,934 7-بهمن-1397, 15:48
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  نکته علمی:  تقاریب تنجیز علم اجمالی دائر بین اقل و اکثر ارتباطی مسعود عطار منش 0 1,843 6-دي-1397, 08:24
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تعلق امر و نهی به امور خارج از محل ابتلاء3 مسعود عطار منش 0 2,180 3-آذر-1397, 12:28
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تعلق امر و نهی به امور خارج از محل ابتلاء2 مسعود عطار منش 0 1,938 3-آذر-1397, 12:27
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  تعلق تکلیف به امر خارج از محل ابتلاء مسعود عطار منش 0 2,134 30-آبان-1397, 16:29
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان