امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پذیرش تمام روایات تحف العقول با اصاله الحس
#2
(26-دي-1399, 16:46)عرفان عزیزی نوشته: با سلام 
توجه دارید که ایشان، تقریبا از رسول خدا و همه ی ائمه ع روایت نقل میکنند! و اکثر اینها هم از طریق سماع به ایشان رسیده است!
پس احتمالا روات کثیری در اسانید ایشان وجود داشته است، مخصوصا که ایشان از حضرت رسول و حضرت امیر و .. که نقل میکنند تعداد واسطه هم زیاد است.
در این صورت بسیار بعید است که شهادت ایشان بر ثقه بودن این روات، از روی حس باشد، بلکه برای ما اطمینان حاصل می شود که این شهادت به معنای این است که این ها در نظر من ثقه هستند با توجه به اجتهاد و در برخی موارد به خاطر حس!
در نتیجه در مورد عبارت ایشان اصلا احتمال حسی بودن نمی رود بلکه اطمینان به حدس وجود دارد. لذا اصاله الحس جاری نیست.
eitaa.com/hadith
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: پذیرش تمام روایات تحف العقول با اصاله الحس - توسط Salsabil - 26-دي-1399, 20:13

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حاشیه بودن روایات و فقه شیعه بر فقه عامه Payam_Khajei 0 109 1-دي-1402, 15:08
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  توضیح:  مراد از ابوبصیر در اسناد روایات haqiqi.1410 0 371 20-آبان-1402, 15:23
آخرین ارسال: haqiqi.1410
  رد قطعیت صدور تمام روایات کافی عرفان عزیزی 3 708 28-آذر-1401, 17:21
آخرین ارسال: haqiqi.1410
  درج روایات راوی موسی بن قاسم در کتاب او محمود رفاهی فرد 0 473 22-خرداد-1401, 12:25
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  شواهدی بر دقت ویژه ی مرحوم کلینی در نقل روایات محمود رفاهی فرد 5 823 6-ارديبهشت-1401, 00:41
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  ممنوعیت اخذ تمام روایات بنو فضال عرفان عزیزی 0 429 27-فروردين-1401, 13:08
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تشخیص برخی روایات ابن ابی عمیر عرفان عزیزی 6 1,642 1-اسفند-1400, 10:18
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  تفاوت حدثنا و اخبرنا در روایات شیخ صدوق محمود رفاهی فرد 0 707 25-بهمن-1400, 13:10
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  وجه اضمار در روایات مهدی خسروبیگی 0 853 23-شهريور-1399, 20:49
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  روایات زراره در تهذیب سندی ندارد حسین . 2 1,628 23-شهريور-1399, 13:38
آخرین ارسال: السید

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان