12-آذر-1400, 14:26
(آخرین تغییر در ارسال: 12-آذر-1400, 14:27 توسط حسین بن علی.)
استاد شهیدی پس از بررسی روایات حیل ربا به این نتیجه رسیدند که هر معامله ای که نتیجه آن نتیجه ربا باشد، احتیاطا حرام است؛ مثل اجاره به شرط قرض(رهن و اجاره مرسوم) و یا خرید اعتباری و یا فروش پول و....
بله معاملاتی که نتیجه معاملی آن ربا نیست حتی اگر هم نتیجه خارجی آن ربا باشد، مانعی ندارد؛ مثل بیع العینه (خرید نقدی یک کالا و فروش در بازار به قیمت بیشتر و به صورت نسیه ای)
دلیل این تفصیل ظهور قرآن و روایات متعددی است که دلالت بر حرمت حیل ربا دارد و دلیلی بر تخصیص و رفع ید از آنها وجود ندارد
تفصیل ادله در جلسات چهارشنبه فقه سال ۱۴۰۰ مطرح شد
بله معاملاتی که نتیجه معاملی آن ربا نیست حتی اگر هم نتیجه خارجی آن ربا باشد، مانعی ندارد؛ مثل بیع العینه (خرید نقدی یک کالا و فروش در بازار به قیمت بیشتر و به صورت نسیه ای)
دلیل این تفصیل ظهور قرآن و روایات متعددی است که دلالت بر حرمت حیل ربا دارد و دلیلی بر تخصیص و رفع ید از آنها وجود ندارد
تفصیل ادله در جلسات چهارشنبه فقه سال ۱۴۰۰ مطرح شد