محقق عراقی رضوان الله تعالی علیه معتقد هستند در موارد تزاحم هم تنافی در جعل وجود داره
این خودش بحثیست که فرق بین تزاحم و تعارض چیه، استاد گنجی حفظهالله تعالی میفرماید ملاک تعارض آن است که علم به کذب احد الخطابین داریم، ولی ملاک تزاحم آن است که منشأ تنافی عدم قدرت بر هر دو تکلیف است.
البته کلام محقق عراقی رضوان الله تعالی علیه رو قبول دارند، و می فرماید اصلا شما بگو تزاحم یک قسم از تعارض است، ولی تزاحم موردی است که اگر قدرت بر امتثال بود هیچ مشک دیگری نبود، ولی در تعارض حتی قدرت بر امتثال هر دو باشد باز هم تنافی و اشکال حل نمی شد و علم به کذب احدهما داریم.
اگه اشتباه نکنم محقق عراقی رضوان الله تعالی علیه منکر تزاحم میشه و همه موارد رو به تعارض برمی گرداند با این عبارت محاضرات بعید نیست سید خویی رحمه الله تعالی هم همین نظر رو داشته باشند.
این خودش بحثیست که فرق بین تزاحم و تعارض چیه، استاد گنجی حفظهالله تعالی میفرماید ملاک تعارض آن است که علم به کذب احد الخطابین داریم، ولی ملاک تزاحم آن است که منشأ تنافی عدم قدرت بر هر دو تکلیف است.
البته کلام محقق عراقی رضوان الله تعالی علیه رو قبول دارند، و می فرماید اصلا شما بگو تزاحم یک قسم از تعارض است، ولی تزاحم موردی است که اگر قدرت بر امتثال بود هیچ مشک دیگری نبود، ولی در تعارض حتی قدرت بر امتثال هر دو باشد باز هم تنافی و اشکال حل نمی شد و علم به کذب احدهما داریم.
اگه اشتباه نکنم محقق عراقی رضوان الله تعالی علیه منکر تزاحم میشه و همه موارد رو به تعارض برمی گرداند با این عبارت محاضرات بعید نیست سید خویی رحمه الله تعالی هم همین نظر رو داشته باشند.