جریان استصحاب به نسبت آینده در مواردی که الآن به چیزی یقین دارد و در استمرار آن در آینده شک دارد، محل اختلاف و مناقشات بسیار است
اما آیت الله زنجانی این استصحاب را پذیرفته و نه تنها هیچ اشکالی را بدان وارد نمی دانند بلکه در تقریب آن می فرمایند:
با توجه به ارتباطی بودن روزه و شرطیت طهارت از حیض برای وجوب تا مغرب شرعی، معمول فقها بنابر صحت جریان استصحاب استقبالی، در مورد زنی که در ماه مبارک در اول صبح پاک است و به واسطه احتمال حیض شدن در خلال روز، شک دارد، و نتیجتاً شک خواهد داشت که آیا گرفتن روزه برای او واجب است یا نه، فرمودهاند: باید روزه بگیرد. زیرا امر متیقنی که طول و قصر عمر آن مشکوک است، مشمول دامنه (لاتنقض الیقین بالشک) است.
درس خارج فقه۱۳۸۲/۱۱/۲۶
اما آیت الله زنجانی این استصحاب را پذیرفته و نه تنها هیچ اشکالی را بدان وارد نمی دانند بلکه در تقریب آن می فرمایند:
با توجه به ارتباطی بودن روزه و شرطیت طهارت از حیض برای وجوب تا مغرب شرعی، معمول فقها بنابر صحت جریان استصحاب استقبالی، در مورد زنی که در ماه مبارک در اول صبح پاک است و به واسطه احتمال حیض شدن در خلال روز، شک دارد، و نتیجتاً شک خواهد داشت که آیا گرفتن روزه برای او واجب است یا نه، فرمودهاند: باید روزه بگیرد. زیرا امر متیقنی که طول و قصر عمر آن مشکوک است، مشمول دامنه (لاتنقض الیقین بالشک) است.
درس خارج فقه۱۳۸۲/۱۱/۲۶