26-دي-1400, 09:33
استحباب عمامه در حال نماز
یکی از مواردی که گفته شده از مستحبّات لباس نمازگزار است، داشتن عمامه است.(ر.ک. العروة الوثقی ج 1 ص 574)
برای اثبات استحباب عمامه در حال نماز به چند روایت استناد شده، که همگی ضعیف السندند! مثل روایت مکارم الاخلاق:
ـ ـ الْحَسَنُ بْنُ الْفَضْلِ الطَّبْرِسِيُّ فِي مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: رَكْعَتَانِ مَعَ الْعِمَامَةِ خَيْرٌ مِنْ أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ بِغَيْرِ عِمَامَةٍ. (مکارم الاخلاق ص 119)
بنابراین پذیرفتن استحباب عمامه در حال نماز، منوط به پذیرش دلالت اخبار "من بلغ" بر استحباب عمل خواهد بود.
هم چنین علاوه بر عمامه، تحنّک در آن هم مطلوب دانسته شده(فصل 11 فيما يستحب من اللباس و هي أيضا أمور أحدها العمامة مع التحنك. ر.ک. العروة الوثقی ج 1 ص 574). اگرچه استحباب عمامه در حال نماز از جهت سندی با مشکل مواجه است، اما اسناد روایات دالّ بر مطلوبیت تحنّک (و یا مبغوضیت ترک آن) تمام است. هرچند که این روایات نیز اختصاصی به حال نماز ندارند!
در مجموع اگر امر در نماز دائر باشد بین داشتن عمامه و ترک تحنّک و بین ترک عمامه، به نظر می رسد که ترک عمامه حزازت کمتری داشته باشد! چرا که اصل استحباب عمامه داشتن در نماز دلیل معتبر ندارد! اما حزازت ترک تحنّک(در فرض تعمّم) دلیل معتبر دارد.
(بحث ترک تحنّک ان شاالله در پستی جداگانه ارائه خواهد شد.)
*نکته
تعابیری همچون "استحباب" و "کراهت" در کلمات بسیاری از علماء سابق از یکدیگر تفکیک نشده و در استعمال آنها دقّت چندانی به کار نرفته است. به عنوان مثال ترک برخی از امور مکروه را مستحب دانسته اند.
یکی از مواردی که گفته شده از مستحبّات لباس نمازگزار است، داشتن عمامه است.(ر.ک. العروة الوثقی ج 1 ص 574)
برای اثبات استحباب عمامه در حال نماز به چند روایت استناد شده، که همگی ضعیف السندند! مثل روایت مکارم الاخلاق:
ـ ـ الْحَسَنُ بْنُ الْفَضْلِ الطَّبْرِسِيُّ فِي مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: رَكْعَتَانِ مَعَ الْعِمَامَةِ خَيْرٌ مِنْ أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ بِغَيْرِ عِمَامَةٍ. (مکارم الاخلاق ص 119)
بنابراین پذیرفتن استحباب عمامه در حال نماز، منوط به پذیرش دلالت اخبار "من بلغ" بر استحباب عمل خواهد بود.
هم چنین علاوه بر عمامه، تحنّک در آن هم مطلوب دانسته شده(فصل 11 فيما يستحب من اللباس و هي أيضا أمور أحدها العمامة مع التحنك. ر.ک. العروة الوثقی ج 1 ص 574). اگرچه استحباب عمامه در حال نماز از جهت سندی با مشکل مواجه است، اما اسناد روایات دالّ بر مطلوبیت تحنّک (و یا مبغوضیت ترک آن) تمام است. هرچند که این روایات نیز اختصاصی به حال نماز ندارند!
در مجموع اگر امر در نماز دائر باشد بین داشتن عمامه و ترک تحنّک و بین ترک عمامه، به نظر می رسد که ترک عمامه حزازت کمتری داشته باشد! چرا که اصل استحباب عمامه داشتن در نماز دلیل معتبر ندارد! اما حزازت ترک تحنّک(در فرض تعمّم) دلیل معتبر دارد.
(بحث ترک تحنّک ان شاالله در پستی جداگانه ارائه خواهد شد.)
*نکته
تعابیری همچون "استحباب" و "کراهت" در کلمات بسیاری از علماء سابق از یکدیگر تفکیک نشده و در استعمال آنها دقّت چندانی به کار نرفته است. به عنوان مثال ترک برخی از امور مکروه را مستحب دانسته اند.