امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: «الف و لام» حرفی برای اشاره است
#1
در ادبیات گفته شده  که «ال» دو قسم است:
  1. اسم: «ال» که به معنای الذی است.
  2. حرف: این ال هم به دو قسم تقسیم شده است:
    • ‌أ. «ال» زائد که همان «ال» تزئین است؛ مثل الحسین.
    • ‌ب. «ال» غیر زائد که معنا و مدلول دارد و خودش به دو قسم تقسیم شده است:
      • «ال» عهد: الکتاب یعنی کتاب خاص.
      • «ال» جنس: الکتاب یعنی جنس کتاب.
آن بخشی که مربوط به اصول است، قسم اخیر («ال» حرفیِ غیر زائد) است. اقوالی در مورد این قسم مطرح است:
1.گروهی گفته‌اند که «ال» دو قسم است: «ال» عهد و «ال» جنس.
2.همه‌ی «ال»ها «ال» جنس است و «ال» عهد نداریم.
3.همه‌ی «ال»ها «ال» عهد است و «ال» جنس نداریم.

به نظر ما چیزی به اسم «ال» جنس وجود ندارد و «ال» دائماً برای اشاره است («ال» علامت برای اشاره به چیزی است که متکلم قصد اشاره به آن را دارد):
  • ممکن است مشار الیه یک موجود خارجی باشد (مثل الکتاب و الرجل)
  • ممکن است یک ذات یا ماهیت باشد (مثل الحیوان)
«الحیوان» برای اشاره به حیوان خارجی یا ذات حیوان استفاده می‌شود. در هر دو صورت (صورتی که مدخول «ال» موجود خارجی باشد و صورتی که مدخول «ال» ماهیت باشد)، اشاره یکسان است؛ اما مشارٌ الیه با هم فرق دارند و این سبب تقسیم ال به دو قسم (عهد و جنس) نمی‌شود.

از این جهت «ال» شبیه «هذا» است و هر دو برای اشاره هستند؛ اما چون کاربرد «ال» با «هذا» کاربرد یکسانی ندارند، نمی‌توان آن دو را مشترک لفظی حساب کرد (برای اشتراک لفظی در حروف لازم است که دو حرف کاربرد یکسانی داشته باشند.)


برگرفته از دروس خارج اصول فقه استاد سید محمود مددی، بحث عام و خاص (جمع محلی به الف و لام)، جلسات 92، 18 بهمن 1400.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقض بر مشهور برای انکار امکان اخذ قطع به حکم در موضوع آن حکم مخبریان 3 251 7-بهمن-1401, 16:58
آخرین ارسال: مخبریان
  توضیح:  حد فحص از مخصص برای تمسک به عام مخبریان 1 360 22-فروردين-1401, 01:46
آخرین ارسال: مخبریان
  نکته علمی:  موافقت با اخباری‌ها در این که راهی برای اعتبارسنجی مواد قضایا نداریم مخبریان 1 561 7-فروردين-1401, 09:49
آخرین ارسال: علیرضا کدخدایی
  توضیح:  وجه صحیح عدم تمسک به اصالة العموم برای اثبات تخصص مخبریان 0 265 28-اسفند-1400, 15:04
آخرین ارسال: مخبریان
  توضیح:  چرا شرط مسوق برای تحقق موضوع مفهوم ندارد؟ مخبریان 1 871 19-دي-1400, 01:10
آخرین ارسال: مخبریان
  اشکال:  اشکال بر تلقی مشهور از مفهوم نداشتن شرط مسوق برای تحقق موضوع مخبریان 0 506 19-دي-1400, 00:31
آخرین ارسال: مخبریان

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان