امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
توضیح: حد فحص از مخصص برای تمسک به عام
#2
این که استاد فرمودند عقلا با توجه به جعل برائت از سوی شارع، امور اخروی را در حد امور دنیوی غیر مهم قرار می‌دهند سر درس مورد مناقشه‌ی دوستان واقع شد.

اشکالی که مطرح شد این بود که این نوع رفتار از سوی افراد از سوی بی‌مبالاتی است و شارع این سهل شمردن امور اخروی را ردع کرده است.

استاد در مقابل مدعی بودند که احتیاط در این زمینه خارج از روال عقلاست و در هر برهه‌ای کسانی پیدا می‌شوند که در امور دینی سخت‌گیر هستند. با روش آنها نمی‌توان سیره‌ی عقلا را کشف کرد.

یکی از ادله‌ای که سر کلاس مطرح شد که شارع کم ‌اعتنایی به امور اخروی را ردع کرده است، آیاتی از قرآن بود که زندگی دنیوی را در مقابل زندگی اخروی بازی محسوب می‌کرد که نشان می‌دهد که اتفاقاً امور مهم، امور اخروی است.
همچنین روایت زیر هم به خوبی از رفتار معصوم نشان می‌دهد که نباید امور دینی را در حد امور بی‌اهمیت دنیوی محسوب کرد:
نقل قول:مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْبَرْقِيِّ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ صَفْوَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ ع عَنْ رَجُلٍ احْتَاجَ إِلَى الْوُضُوءِ لِلصَّلَاةِ وَ هُوَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْمَاءِ فَوَجَدَ بِقَدْرِ مَا يَتَوَضَّأُ بِهِ بِمِائَةِ دِرْهَمٍ أَوْ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ وَ هُوَ وَاجِدٌ لَهَا يَشْتَرِي وَ يَتَوَضَّأُ أَوْ يَتَيَمَّمُ قَالَ لَا بَلْ يَشْتَرِي قَدْ أَصَابَنِي مِثْلُ ذَلِكَ فَاشْتَرَيْتُ وَ تَوَضَّأْتُ وَ مَا يُشْتَرَى بِذَلِكَ مَالٌ كَثِيرٌ.

الكافي، ج‏3، ص: 74
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: حد فحص از مخصص برای تمسک به عام - توسط مخبریان - 22-فروردين-1401, 01:46

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقض بر مشهور برای انکار امکان اخذ قطع به حکم در موضوع آن حکم مخبریان 3 288 7-بهمن-1401, 16:58
آخرین ارسال: مخبریان
  توضیح:  روایات مخصص قرآن، مخالف قرآن هستند و حجت نیستند مخبریان 0 476 21-ارديبهشت-1401, 22:25
آخرین ارسال: مخبریان
  نکته علمی:  موافقت با اخباری‌ها در این که راهی برای اعتبارسنجی مواد قضایا نداریم مخبریان 1 586 7-فروردين-1401, 09:49
آخرین ارسال: علیرضا کدخدایی
  توضیح:  وجه صحیح عدم تمسک به اصالة العموم برای اثبات تخصص مخبریان 0 281 28-اسفند-1400, 15:04
آخرین ارسال: مخبریان
  اشکال:  اشکال بر تفصیل مرحوم شیخ در تمسک به عام در شبهه مصداقی مخبریان 0 235 12-اسفند-1400, 11:45
آخرین ارسال: مخبریان
  نکته علمی:  «الف و لام» حرفی برای اشاره است مخبریان 0 303 29-بهمن-1400, 13:34
آخرین ارسال: مخبریان
  توضیح:  عام تخصیص خورده به مخصص متصل، نه عام است نه خاص است نه مطلق مخبریان 0 421 21-بهمن-1400, 11:43
آخرین ارسال: مخبریان
  توضیح:  چرا شرط مسوق برای تحقق موضوع مفهوم ندارد؟ مخبریان 1 916 19-دي-1400, 01:10
آخرین ارسال: مخبریان
  اشکال:  اشکال بر تلقی مشهور از مفهوم نداشتن شرط مسوق برای تحقق موضوع مخبریان 0 527 19-دي-1400, 00:31
آخرین ارسال: مخبریان

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان