14-خرداد-1401, 13:06
در بحث رویت هلال مرحوم آقای حسینی طهرانی در مکاتباتی که با آقای خویی داشتند تا جایی پیش رفتند که برای رویت موضوعیت قائل شدند و معتقد شدند حتی اگر امام معصوم هم خبر بدهد که هلال در فلان منطقه وجود دارد باز ماه جدید برای اهالی آن بلد اثبات نمی شود چون حکم شرعی دائر مدار رویت است. مرحوم نائینی رویت را در بحث رویت هلال طریقی می دانند[1] اما تلسکوپ را مجزی نمی دانند و معتقدند که رویت طریقیت دارد اما ذو الطریق آن فاصله ی خاص قمر از شمس می باشد وقتی با تلسکوپ به ماه نگاه شود آن فاصله طی نشده لذا حکم به اول ماه نمی شود بخلاف رویت اجنبیه با تلسکوپ که در آنجا نفس اجنبیه ذوالطریق است لذا نگاه حرام است.
به نظر ما رویت طریقیت دارد و قول به موضوعیت درست نیست اما بر فرض که رویت طریقی باشد هیچ قرینه ی اثباتی وجود ندارد که ذو الطریق فاصله ی خاص قمر از شمس باشد بلکه ذو الطریق طبق ادله ی اثباتی اهلال هلال است که آن هم طریق به دخول شهر جدید است.قرآن کریم فرموده فمن شهد منکم الشهر فلیصمه.در آیه ی شریفه موضوع وجوب صوم شهر جدید قرار داده شده است.۱۴۰۱/۳/۲
[1] یکی از شواهد طریقی بودن رویت این روایت است الصَّفَّارُ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ يَحْيَى الْكِنْدِيِّ الرَّقِّيِّ عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا طُلِبَ الْهِلَالُ فِي الْمَشْرِقِ غُدْوَةً فَلَمْ يُرَ فَهُوَ هَاهُنَا هِلَالٌ جَدِيدٌ رُئِيَ أَوْ لَمْ يُرَ. تهذیب الاحکام ج۴ص۳۳۳
1- عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ الْيَمَانِيِّ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا أَهَلَّ هِلَالَ شَهْرِ رَمَضَانَ اسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ وَ رَفَعَ يَدَيْهِ «3» فَقَالَ اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْأَمْنِ و....کافی ج۴ص۷۰در این روایت هم اهلال هلال کاشف از طریقی بودن رویت است
به نظر ما رویت طریقیت دارد و قول به موضوعیت درست نیست اما بر فرض که رویت طریقی باشد هیچ قرینه ی اثباتی وجود ندارد که ذو الطریق فاصله ی خاص قمر از شمس باشد بلکه ذو الطریق طبق ادله ی اثباتی اهلال هلال است که آن هم طریق به دخول شهر جدید است.قرآن کریم فرموده فمن شهد منکم الشهر فلیصمه.در آیه ی شریفه موضوع وجوب صوم شهر جدید قرار داده شده است.۱۴۰۱/۳/۲
[1] یکی از شواهد طریقی بودن رویت این روایت است الصَّفَّارُ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ يَحْيَى الْكِنْدِيِّ الرَّقِّيِّ عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا طُلِبَ الْهِلَالُ فِي الْمَشْرِقِ غُدْوَةً فَلَمْ يُرَ فَهُوَ هَاهُنَا هِلَالٌ جَدِيدٌ رُئِيَ أَوْ لَمْ يُرَ. تهذیب الاحکام ج۴ص۳۳۳
1- عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ الْيَمَانِيِّ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا أَهَلَّ هِلَالَ شَهْرِ رَمَضَانَ اسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ وَ رَفَعَ يَدَيْهِ «3» فَقَالَ اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْأَمْنِ و....کافی ج۴ص۷۰در این روایت هم اهلال هلال کاشف از طریقی بودن رویت است