(5-مرداد-1401, 06:53)مسعود عطار منش نوشته: آیا بلحاظ عقلایی اقتضا نمی کند شارع از اساس درک دیگران را الغا کند بطور مثال قانون گذار تشخیص داده که عبور از چراغ قرمز زمینه ساز تلفات مالی و جانی است لذا عبور از چراغ قرمز را منع کرده ولی ما بلحاظ قانون عقلایی نمی توانیم بگوییم من در اینجا تشخیص می دهم هیچ تصادفی رخ نمی دهد پس از چراغ عبور می کنم چون اساسا قانون گذار تشخیص را به مکلف نسپرده چون خود این هم مفسده دارد.
ایشان مثال حج را زده اند در حالیکه می توانستند از عتبات هم مثال بزنند.
چند سال اول سقوط رژیم صدام ارزش پول ایران حدود چهار پنج برابر پول عراق بود یعنی هزار تومان ایران برابر چند هزار دینار عراق می شد لذا طلاب مجرد ایرانی با همان شهریه طلاب مجرد رتبه یک یا رتبه دو پایه هفتم حوزه، ماهها در عراق ساکن می شدند و با همان شهریه طلبگی که از ایران دریافت می کردند زندگی آرامی در عراق داشتند. در حالیکه در مرز ایران توسط مرزبانی ایران هنگام بازگشت به دلیل مسافرت غیرقانونی به عراق بازداشت می شدند زیرا دستور رسمی این بود که هر گونه مسافرت به عراق ممنوع است، تا سالها بعد از سقوط صدام سازمان حج و زیارت هیچ برنامه ای برای راه اندازی کاروان زیارتی به عراق نداشت و تمام این مسافرتها غیرقانونی بود.
سالها بعد هم که تحت فشار افکار عمومی سازمان حج و زیارت ناچار به راه اندازی کاروان شد تا چندین سال فقط به دو شهر نجف و کربلا تردد می کرد و برنامه ای برای زیارت کاظمین ولو به شکل عبور نبود.
خلاصه اینکه طلاب مجرد ایرانی با شهریه ناچیز رتبه یک مجردی به راحتی از عهده مخارج زندگی معمولی در عراق بر می آمدند و حتی یکسال در عراق می ماندند. و تسلط فوق العاده بر زبان عربی پیدا می کردند و دروس خود را به شکل خصوصی نزد بهترین اساتید نجف می خواندند. آنها هم که برای زیارت می رفتند با شهریه طلبگی به راحتی در بهترین هتل ها ساکن می شدند و برای رفت و آمد، خورد و خوراک شاهانه برای مدت طولانی بیست روزه یا بیشتر نه تنها کم نمی آورند بلکه بخشی از شهریه اضافه هم می آمد ولی هنگام برگشت در هر صورت به دلیل مسافرت غیرقانونی توسط پلیس مرزبانی ایران بازداشت می شدند.
حتی در مورد حج تمتع ، دولت عربستان زدن دو دوز واکسن مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی را لازم می دانست بنابراین در ایران کسانی که سه دوز واکسن ایرانی زده بودند از آنجا که سازمان بهداشت جهانی واکسن کرونا ایرانی را تأیید نکرد ناچار شدند واکسن های سینوفارم چین را مجدداً تزریق کنند یعنی به جای دو دوز واکسنی که عربستان لازم می دانست، پنج شش دوز واکسن در مجموع تزریق کردند. (دولت ایران اعلام کرده بود دو دوز کم است و حجاج ایرانی باید سه دوز واکسن بزنند)
یا برای زیارت اربعین زدن توسط دولت ایران سه دوز واکسن (دو دوز قبلی به همراه دوز یادآور) الزامی شده است در حالیکه در کشورهای غربی تاکنون اجباری برای زدن بیش از دو دوز تأیید نشده است سؤال اینجاست اطاعت از این دستورات تا چه اندازه عاقلانه است؟
استفاده از تلفن های موبایل هوشمند بطور کلی در مدارس علمیه ممنوع بود و تنها تحت ضوابط خاص تلفن های موبایل دکمه ای اجازه استفاده داشتند استفاده از لپ تاپ شخصی خود افراد فقط در اطاق مخصوص رایانه مدارس علمیه جایز بود و استفاده از لپ تاپ شخصی در حجرات مدارس علمیه ممنوع بود. اکنون که این ممنوعیت ها برداشته شده اند آیا رعایت آنها در گذشته عاقلانه بوده است؟
تحصیل در دانشگاه یا زبان انگلیسی برای طلاب در گذشته ممنوع بود. ولی کسانی که رعایت نکردند اکنون به عنوان استاد حوزه و دانشگاه یا مبلغ بین الملل مورد تجلیل و احترام اند.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق