13-مرداد-1401, 05:20
درباره زکات غلّات و انعام در مال طفل اختلاف اقوال وجود دارد. برخی واجب می دانند و برخی واجب نمی دانند که عده ای از آنها تصریح به استحباب کرده و برخی تصریح به عدم استحباب کردند. برخی نیز بین انعام و غلّات تفاوت قائل شدند و در غلّات واجب دانستند و در انعام واجب ندانستند.
عمده این بحث این است که آیا کلمه «مال» که روایات زیاد وارد شده: «لیس علی مال الیتیم زکاه» شامل غلّات و انعام می شود؟ کلمه «مال» در روایات بسیار به کار رفته است و کشف معنای آن از استعمالات روایایی بسیار مشکل است. به همین دلیل کلمات لغویین را در این زمینه مرور می کنیم.
ایشان پس از بررسی کلمات لغویین فرمودند:
، «مال» معنای عامی دارد هر چند در برخی از استعمالات یا در اصل لغت در خصوص ذهب و فضه یا درهم و دنانیر به کار رفته باشد. به همین دلیل، با توجه به روایات متعدّد «لیس علی مال الیتیم زکاه» اموال صغیر به صورت عام اعم از نقدین و مواشی و غلّات زکات ندارد. البته در مقابل آن روایات خاصّی وجود دارد که باید نسبت به آنها صحبت کرد.
درس خارج فقه جلسه 58 مورخ 12/10/1400
عمده این بحث این است که آیا کلمه «مال» که روایات زیاد وارد شده: «لیس علی مال الیتیم زکاه» شامل غلّات و انعام می شود؟ کلمه «مال» در روایات بسیار به کار رفته است و کشف معنای آن از استعمالات روایایی بسیار مشکل است. به همین دلیل کلمات لغویین را در این زمینه مرور می کنیم.
ایشان پس از بررسی کلمات لغویین فرمودند:
، «مال» معنای عامی دارد هر چند در برخی از استعمالات یا در اصل لغت در خصوص ذهب و فضه یا درهم و دنانیر به کار رفته باشد. به همین دلیل، با توجه به روایات متعدّد «لیس علی مال الیتیم زکاه» اموال صغیر به صورت عام اعم از نقدین و مواشی و غلّات زکات ندارد. البته در مقابل آن روایات خاصّی وجود دارد که باید نسبت به آنها صحبت کرد.
درس خارج فقه جلسه 58 مورخ 12/10/1400