22-آبان-1400, 13:47
استاد شبیری فرمودند برخی خیال می کنند حاشیه دانستن فقه خاصه نسبت به عامه به معنای تنقیص فقه خاصه است در حالی که حاشیه بودن به معنای این است که کژی ها و اشکالات عامه توسط معصومین علیهم السلام برطرف می شده چون اهل بیت مصداق روایتی هستند که می فرماید اذا ظهرت البدع علی العالم ان یظهر علمه.
نکته دیگر این که به نظر می رسد روایات ما بیشتر ناظر به روایات عامه است نه آرای فقهی عامه بنابرین برای فهم روایت اهل بیت علیهم السلام لازم است روایات عامه را ملاحظه کرد چرا که تعیین کننده شان صدور روایات ما است.
نکته دیگر این که به نظر می رسد روایات ما بیشتر ناظر به روایات عامه است نه آرای فقهی عامه بنابرین برای فهم روایت اهل بیت علیهم السلام لازم است روایات عامه را ملاحظه کرد چرا که تعیین کننده شان صدور روایات ما است.