امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حاشیه یودن فقه خاصه نسبت به عامه
#1
استاد شبیری فرمودند برخی خیال می کنند حاشیه دانستن فقه خاصه نسبت به عامه به معنای تنقیص فقه خاصه است در حالی که حاشیه بودن به معنای این است که کژی ها و اشکالات عامه توسط معصومین علیهم السلام برطرف می شده چون اهل بیت مصداق روایتی هستند که می فرماید اذا ظهرت البدع علی العالم ان یظهر علمه.
نکته دیگر این که به نظر می رسد روایات ما بیشتر ناظر به روایات عامه است نه آرای فقهی عامه بنابرین برای فهم روایت اهل بیت علیهم السلام لازم است روایات عامه را ملاحظه کرد چرا که تعیین کننده شان صدور روایات ما است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «کتاب شناسی»  پیدا کردن نظرات عامه در عصر معصوم و کتب مرتبط سید محمد نظام آبادی 2 211 29-آبان-1402, 20:42
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  اتفاق نظر فقها در شاهد جمع و اختلاف در انقلاب نسبت سید محمد نظام آبادی 0 171 6-آبان-1402, 17:47
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  ملاک ترجیح، مخالفت با حکام یا مخالفت با فتوای عامه؟ سید محمد نظام آبادی 0 82 3-آبان-1402, 15:25
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  نظرشیخ انصاری در مخالفت خبر بافتوای عامه یا اخبار عامه به همراه شواهدی بر نظر شیخ سید محمد نظام آبادی 0 104 27-مهر-1402, 11:15
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  عدم ملکیت تکوینی خداوند نسبت به تمام افعال بشر مسعود عطار منش 0 244 4-آذر-1401, 17:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم جریان اصاله الاطلاق نسبت در روایات ناظر به فروعات حکم مسعود عطار منش 0 234 21-مهر-1401, 10:21
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی دلالت آیه خذ من اموالهم صدقه نسبت به اموال صغار مسعود عطار منش 0 231 3-شهريور-1401, 12:41
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نسبت اصطلاحات "اصل" و "مصنف" و "کتاب" به یکدیگر مسعود عطار منش 0 413 13-مرداد-1401, 05:30
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  شمول یا عدم شمول لفظ مال نسبت به غلات و انعام مسعود عطار منش 0 218 13-مرداد-1401, 05:20
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مالکیت بالفعل مالک نسبت به زمان حال و آینده مسعود عطار منش 0 679 7-دي-1400, 13:56
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان