امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
رد قطعیت صدور تمام روایات کافی
#1
مرحوم آیت الله خویی در مقدمه ی معجم رجال[1] در مقام رد کسانی که تمام روایات کتب اربعه را قطعی الصدور می دانند فرموده برخی روایات در کافی هست که صدور آن از امام صحیح نیست 4- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ إِنَّهُ‏ لَذِكْرٌ لَكَ‏ وَ لِقَوْمِكَ‏ وَ سَوْفَ تُسْئَلُونَ‏ فَرَسُولُ اللَّهِ ص الذِّكْرُ وَ أَهْلُ بَيْتِهِ ع الْمَسْئُولُونَ وَ هُمْ أَهْلُ الذِّكْرِ کافی ج۱ص۲۱۱
طبق این  روایت اگر ذکر خود رسول الله باشد مخاطب آیه کیست؟مراد از ضمیر لک و لقومک چیست؟الترازم به حجیت صدور این روایت صحیح نیست چه برسد به ادعای قطع به صدور



[1] أقول: لو كان المراد بالذكر في الآية المباركة رسول الله ص فمن المخاطب، و من المراد من الضمير في قوله تعالى: لَكَ وَ لِقَوْمِكَ و كيف يمكن الالتزام بصدور مثل هذا الكلام من المعصوم ع فضلا عن دعوى القطع بصدوره؟!. و على الجملة: أن دعوى القطع بعدم صدور بعض روايات الكافي عن المعصوم ع- و لو إجمالا- قريبة جدا، و مع ذلك كيف يصح دعوى العلم بصدور جميع رواياته عن المعصوم ع‏ معجم رجال ج۱ص۳۵
پاسخ
#2
اهل عرفان متخصص توجیه اینجور چیزان!
مثلا ممکنه مقصود این باشه که وجود نوری حضرت ذکر است برای وجود زمینی ایشان و قوم ایشان.
فکر می کنم بطور کلی مقام نورانیت هر موجودی در حقیقت تجلی نور مطلق است لذا هر کسی می تونه به مقام نورانیت خودش توجه کنه و این توجه از آن حیثی که جلوه گیری خدا رو بهمراه داره توچه به خدا و ذکر محسوب میشه.
البته بنده نفیا و اثباتا در مورد اینجور چیزا اظهار نظر نمی کنم.
نکته دیگه اینکه شهادت مرحوم کلینی نهایتا مقطوع الصدور بودن نزد خود ایشان رو اثبات می کنه نه نزد دیگران لذا اگر ما در یک موردی قطع پیدا نکردیم منافاتی با حجیت شهادت ایشان خصوصا در سایر موارد نداره مگر اینکه قایل بشیم اگر یک شهادتی در یک بخشی معلوم البطلان بود تبعض در حجیت پیدا نمی کنه و کلش زیر سوال می ره.
پاسخ
 سپاس شده توسط عرفان عزیزی
#3
اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أُورَمَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ عَمِّهِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ «فَسْئَلُوا أَهْلَ اَلذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاٰ تَعْلَمُونَ» قَالَ اَلذِّكْرُ مُحَمَّدٌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ نَحْنُ أَهْلُهُ اَلْمَسْئُولُونَ قَالَ قُلْتُ قَوْلُهُ: «وَ إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ وَ سَوْفَ تُسْئَلُونَ» قَالَ إِيَّانَا عَنَى وَ نَحْنُ أَهْلُ اَلذِّكْرِ وَ نَحْنُ اَلْمَسْئُولُونَ .
بسیار محتمل است که نقل به معنا یا تقطیع از این مضمون بوده باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط عرفان عزیزی
#4
در بصائر الدرجات جلد ۱ ص ۳۷ حدیثی با همین سند مزبور و نزدیک به همین مضمون وارد شده است ولی این اشکال به آن حدیث وارد نیست.

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ‏ سُوَيْدٍ عَنْ عَاصِمٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى‏ وَ إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ وَ سَوْفَ تُسْئَلُونَ‏ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أَهْلُ‏ بَيْتِهِ الْمَسْئُولُونَ وَ هُمْ أُولُو الذِّكْرِ.


در حدیثی که از کتاب کافی نقل کردید، توضیحاتی که توسّط حضرت،ذیل آیه شریفه آمده، تناسب با آیه «فاسالوا اهل الذکر» دارد. چون حضرت فرموده که رسول الله ذکر است و ما اهل بیت اوییم پس ما اهل ذکریم. از طرفی در این روایت به مسؤول بودن اهل بیت هم اشاره شده که این با آیه «لذکر لک ولقومک...یسئلون» تناسب دارد. لذا مرحوم علامه مجلسی در توضیح این روایت کافی فرموده:

«الحديث صحيح، و لعل فيه إسقاطا أو تبديلا لإحدى الآيتين بالأخرى من الرواة أو النساخ.»

در ادامه علامه مجلسی توضیح دیگری برای روایت بیان می‌کنند:

 «و ربما يأول بتقدير مضاف أي فرسول الله ذو الذكر أو المذكر، لأن اللام‏ في قوله:" لَكَ وَ لِقَوْمِكَ‏" للتعليل لا للانتفاع، لأنه لا يختص به و بقومه، بل هو شامل للعالمين‏" و أهل بيته" عطف على رسول الله‏" و المسؤولون" نعت لأهل بيته، أو مبتدأ و خبر، و الفرض أن العمدة و المقصود الأصلي في هذا الخطاب كون أهل بيته المسؤولون‏ و قوله:" و هم أهل الذكر" إشارة إلى تفسير الآية الأخرى يعني أنهم جامعون لكونهم ذكرا و لكونهم أهل الذكر.»
مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏2، ص: 430
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حاشیه بودن روایات و فقه شیعه بر فقه عامه Payam_Khajei 0 90 1-دي-1402, 15:08
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  توضیح:  مراد از ابوبصیر در اسناد روایات haqiqi.1410 0 336 20-آبان-1402, 15:23
آخرین ارسال: haqiqi.1410
  اختلاف نسخه: عدم تقدّم کافی بر تهذیب haqiqi.1410 0 434 26-آذر-1401, 16:01
آخرین ارسال: haqiqi.1410
  درج روایات راوی موسی بن قاسم در کتاب او محمود رفاهی فرد 0 461 22-خرداد-1401, 12:25
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  شواهدی بر دقت ویژه ی مرحوم کلینی در نقل روایات محمود رفاهی فرد 5 788 6-ارديبهشت-1401, 00:41
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  ممنوعیت اخذ تمام روایات بنو فضال عرفان عزیزی 0 412 27-فروردين-1401, 13:08
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تشکیک در صدور برخی مطاعن دشمنان اهل بیت!! عرفان عزیزی 0 288 21-اسفند-1400, 09:18
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  پذیرش تمام روایات تحف العقول با اصاله الحس عرفان عزیزی 4 1,098 4-اسفند-1400, 10:07
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تشخیص برخی روایات ابن ابی عمیر عرفان عزیزی 6 1,598 1-اسفند-1400, 10:18
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  تفاوت حدثنا و اخبرنا در روایات شیخ صدوق محمود رفاهی فرد 0 676 25-بهمن-1400, 13:10
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان