امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حقیقت اطلاق
#1
در حقیقت اطلاق چند قول وجود دارد:

1.طبیعت ساریه
ثبوتا طبیعت به نحو ساری در افراد دیده شده است و حکم به طبیعت تعلق می‌گیرد.مختار آخوند خراسانی رضوان‌الله تعالی علیه

2.عدم اخذ قید
طبیعت لحاظ می شود و خصوصیات و قیود هم لحاظ می شود، و می بیند که این قیود دخیل در غرض نیستند و لذا اخذ نمی کند و حکم را بر طبیعت می برد. مختار محقق نائینی رضوان‌الله تعالی علیه

3.لحاظ عدم قید و تجرید از قید
طبیعت لحاظ می شود و خصوصیات هم دیده شده است و می بیند که دخیل در غرض نیست پس لحاظ عدم قید می شود و حکم به طبیعت مجرد شده از قیود اخذ می شود. وقتی می گوید العالم یعنی عالمی که در آن عدم قید لحاظ شده است. مختار سید خویی رضوان‌الله تعالی علیه

استاد دام عزه قول سوم را اختیار فرمود.
پاسخ
#2
این سه قول قسیم یکدیگر نبوده و با هم قابل جمع هستند
پاسخ
#3
جمع بفرمایید استفاده کنیم
پاسخ
#4
(15-مهر-1401, 14:39)مسعود عطار منش نوشته: این سه قول قسیم یکدیگر نبوده و با هم قابل جمع هستند

پر واضح است که بین این سه نظریه از جهتی تباین هست و میتوانند قسیم یکدیگر باشند. مثلا عدم اخذ قید در اول به صورت مقسمی میتواند باشد ولی دو قسم بعدی لحاظ هست. و بین قسم دوم و سوم هم فرق وجود دارد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جواز تمسک به اطلاق نسبت به مسائل مستحدثه خیشه 10 781 11-ارديبهشت-1402, 08:05
آخرین ارسال: خیشه
  تحلیل اطلاق بدلی 105767 7 790 15-مهر-1401, 17:06
آخرین ارسال: 105767
  تداخل مسببات یا تمسک به اطلاق 105767 3 574 27-مرداد-1401, 12:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اثبات حصه به وسیله اطلاق رضا یعقوبی 0 1,121 23-آذر-1398, 15:38
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
  تقدم اطلاق شمولی بر بدلی در موارد تعارض بالذات خیشه 0 1,193 4-آذر-1398, 17:20
آخرین ارسال: خیشه
  اطلاق مقامی در کلام مرحوم آخوند خیشه 5 4,774 21-اسفند-1397, 11:26
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی لغویت جعل استقلالی ملکیت و بیان حقیقت ملکیت 89195 0 3,450 19-اسفند-1393, 16:24
آخرین ارسال: 89195

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان