15-مهر-1401, 16:45
(آخرین تغییر در ارسال: 15-مهر-1401, 16:46 توسط مسعود عطار منش.)
درس اصول جلسه 29 مورخ 25/8/1400
مثال ذکر شده برای کلی قسم رابع از این قرار بود:
شخصی جنب شده سپس غسل کرده سپس اث ی از منی در لباس خود می بیند که نمی داند جنابت جدید است یا همان جنابت سابق.
شهید صدر می فرمایند کلی قسم رابع قسمی مستقل نیست بلکه یا به قسم ثانی و یا به قسم ثالث (به اصطلاح مرحوم شیخ انصاری) باز می گردد.
اگر جنابت مستصحبه را مقید در نظر بگیریم یعنی بگوییم الجنابه الحادثه مع هذا المنی المرئی هنوز باقی است به استصحاب فرد مردد باز می گردد چون هذه الجنابه الحادثه مع هذا المنی دوران بین فرد قصیر و طویل دارد و مصداق استصحاب فرد مردد است و همان اشکالات نیز بدان وارد می شود.
اما اگر جنابه مستصحبه را بدون قید در نظر بگیریم مصداق کلی قسم ثالث می شود چون این جنابت دو فرد دارد که یک فردش مقطوع الزوال است و فرد دومش از اساس مشکوک الحدوث است لذا اشکالات کلی قسم ثالث به آن وارد می شود.
مثال ذکر شده برای کلی قسم رابع از این قرار بود:
شخصی جنب شده سپس غسل کرده سپس اث ی از منی در لباس خود می بیند که نمی داند جنابت جدید است یا همان جنابت سابق.
شهید صدر می فرمایند کلی قسم رابع قسمی مستقل نیست بلکه یا به قسم ثانی و یا به قسم ثالث (به اصطلاح مرحوم شیخ انصاری) باز می گردد.
اگر جنابت مستصحبه را مقید در نظر بگیریم یعنی بگوییم الجنابه الحادثه مع هذا المنی المرئی هنوز باقی است به استصحاب فرد مردد باز می گردد چون هذه الجنابه الحادثه مع هذا المنی دوران بین فرد قصیر و طویل دارد و مصداق استصحاب فرد مردد است و همان اشکالات نیز بدان وارد می شود.
اما اگر جنابه مستصحبه را بدون قید در نظر بگیریم مصداق کلی قسم ثالث می شود چون این جنابت دو فرد دارد که یک فردش مقطوع الزوال است و فرد دومش از اساس مشکوک الحدوث است لذا اشکالات کلی قسم ثالث به آن وارد می شود.