ارسالها: 102
موضوعها: 85
تاریخ عضویت: مهر 1398
اعتبار:
0
سپاس ها 2
سپاس شده 6 بار در 6 ارسال
استاد شهیدی: اصل بودن صد شتر در باب دیه ثابت نیست
اینکه گفته شود: صد شتر در باب دیات اصیل است، ادعائی ناتمام است؛ زیرا چه بسا ذکر صد شتر از این جهت بوده است که تساوی قیمی با دویست گاو، هزار گوسفند، هزار دینار و ده هزار درهم داشته است؛ فلذا اگر شرایطی پیش آید که ارزش شتر سقوط کند- مثل اینکه تبلیغاتی قائم شود که گوشت شتر سرطانزا است و موجب پیری زودرس شده و نیروی جوانی را از بین می برد و ... و کثرت تبلیغات به حدی برسد که صاحبان شترها، اشتران خود را در بیابانها رها کنند-، نمیتوان قائل شد در چنین زمانی نیز محور دیه همان شتر است.
به طور کلی طبایع ملل مختلف، اختلاف دارد؛ به طور مثال در زمان حاضر شتر در اروپا خریداری ندارد، حال آنکه خوک خریداران بسیاری دارد. لذا نمیتوان ادعای اطلاق برای روایت الدیه مائه ابل نمود و دیه را مطلقا صد شتر دانست؛ زیرا ممکن است ذکر شتر از این جهت بوده است که شارع تقارب قیمی بین اصناف مذکور را دیده و آنها را معرفی کرده است؛ بالطبع اگر قیمت اصناف مذکور با یکدیگر اختلاف فاحشی داشتند و صد شتر به مراتب ارزانتر از باقی اصناف باشد، چه بسا شتر جایی در بین اصناف دیه نداشته باشد
ارسالها: 274
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: دي 1393
اعتبار:
1
سپاس ها 137
سپاس شده 15 بار در 14 ارسال
(28-آذر-1398, 17:45)هادی اسکندری نوشته: استاد شهیدی: اصل بودن صد شتر در باب دیه ثابت نیست
اینکه گفته شود: صد شتر در باب دیات اصیل است، ادعائی ناتمام است؛ زیرا چه بسا ذکر صد شتر از این جهت بوده است که تساوی قیمی با دویست گاو، هزار گوسفند، هزار دینار و ده هزار درهم داشته است؛ .... زیرا ممکن است ذکر شتر از این جهت بوده است که شارع تقارب قیمی بین اصناف مذکور را دیده و آنها را معرفی کرده است؛ ....
نقل قول:در خدمت حجت الاسلام مادر شاهی دبیر گروه فقه اقتصاد پژوهشگاه فقه نظام هستیم. نظر شما درباره صحبت های اخیر مبنی بر نفی فقه نظام چیست ؟
پاسخ:
«نظام مالی اسلام را به دست آوردیم که باید مبتنی بر طلا و نقره باشد. به عنوان مثال شما نگاه کنید در زمان پیامبر با یک سکه طلا یک گوسفند خوب می شد خریداری شود و اکنون هم با یک سکه طلا می شود حداقل یک گوسفند خوب خرید. »
متن زیر نشان می دهد که کلام ایشان می تواند محل بحث واقع شود:
قیمت هر کیلو گوشت گوسفند زنده ، امروز جمعه هفدهم مردادماه 1399 شمسی در سایت دیوار تهران سی و یک هزار تومان است.
یعنی گوسفند چهل کیلویی یک میلیون و دویست و چهل هزار تومان به صورت تک فروشی گوسفند در کلان شهر گرانی مثل تهران به فروش می رسد
البته نرخ عمده فروشی یک گله گوسفند در روستاهای مناطق مرزی بسیار بسیار کمتر از این است، این نرخ تک فروشی گوسفند در کلان شهر گرانی مثل تهران است.
https://divar.ir/v/gXTzDB3l
https://divar.ir/v/wXOsiHFO
https://divar.ir/v/wXrMendZ
در حالیکه دیروز پنج شنبه پانزدهم مردادماه 1399 شمسی قیمت یک سکه طلا در اینستاگرام مثقال یازده میلیون و پانصد و پنجاه هزار تومان اعلام شده است.
https://www.instagram.com/p/CDiz3nqgqLf/
یعنی ده میلیون و سیصد هزار تومان اختلاف قیمت بین یک گوسفند و یک سکه طلا وجود دارد.
منبع:
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=...48#pid7148
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
ارسالها: 274
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: دي 1393
اعتبار:
1
سپاس ها 137
سپاس شده 15 بار در 14 ارسال
https://akharinkhabar.ir/cinema/8569854
سکانسی از سریال «روز بلوا»؛ ماجرای خریدن شتر توسط شرکتهای بیمه برای پایین آوردن نرخ دیه!
اینا شتر زیاد وارد میکنند که دیه کمتری پرداخت کنند، اینه وضعیت!
سکانسی از قسمت دوم مینی سریال / فیلم «روز بلوا» ساخته بهروز شعیبی
+++++++++++++
در ماجرای سقوط هواپیما اوکراینی برای هر فرد ایرانی طبق مصوبه هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران مبلغ صد و پنجاه هزار دلار دیه تعیین شد و به همین ترتیب تاکنون به ازای هر فرد ایرانی حاضر در هواپیما سقوط کرده اوکراینی مبلغ پنج میلیارد تومان دیه پرداخت شده است.
mehrnews.com/xWRPz
https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-586308
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق