25-آذر-1401, 20:50
درس اصول جلسه 49 مورخ 23/9/1401
واقع بما هو واقع صلاحیت تنجیز ندارد چون کسی که غافل محض است یا در جهل مرکب بدون تقصیر به سر می برد استحقاق عقاب ندارد لذا برای عقاب درجه ای از اثبات لازم است.
اگر قایل به قبح عقاب بلا بیان باشیم این اثبات باید قطعی باشد و اگر قایل به مسلک حق الطاعه باشیم دست کم باید احتمال وجود داشته باشد پس واقع بما هو واقع تنجیز آور نیست.
واقع بما هو واقع صلاحیت تنجیز ندارد چون کسی که غافل محض است یا در جهل مرکب بدون تقصیر به سر می برد استحقاق عقاب ندارد لذا برای عقاب درجه ای از اثبات لازم است.
اگر قایل به قبح عقاب بلا بیان باشیم این اثبات باید قطعی باشد و اگر قایل به مسلک حق الطاعه باشیم دست کم باید احتمال وجود داشته باشد پس واقع بما هو واقع تنجیز آور نیست.