ارسالها: 9
موضوعها: 9
تاریخ عضویت: اسفند 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 1
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
در تشخیص اعلم، اهل خبره بودن لازم است. اساتید محترم لطف فرمایند نظراتشان را ذکر فرمایند که کدام بزرگوار، اعلم است؟ اولا و ثانیا دلیل هم ذکر فرمایند؟
ارسالها: 1
موضوعها: 0
تاریخ عضویت: اسفند 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
16-فروردين-1392, 09:10
(آخرین تغییر در ارسال: 16-فروردين-1392, 09:12 توسط hsh.)
به نظر بنده اعلم مراجع کسی است که بتواند در تشخیص مسائل جدید و مستحدثه بتواند بهترین نظر را که با شناخت کامل به مسأله باشد بدهد. در برخی موارد دیده شده است که برخی از آقایان حکم به حلیت موردی از مسائل مستحدثه داده اند که اگر ماهیت واقعی مسأله روشن شود یقینا آن عالم حکم به حرمت می کند مثل مساله شرکت های هرمی!
و در برخی موارد نیز نیاز به آشنایی بیشتر با مساله است. مثلا در بحث رایتل که امروز زیاد در مورد آن بحث می شود آشنایی با این ابزار، لازمه ی مهم فتوای به حرمت و یا حلیت است.
در نتیجه آشناترین مرجع با مسائل روز و مسائل مستحدثه اعلم خواهد بود با این مقدمه که مراجع امروز را در آشنایی با علم اصول و فقه در حد یکسان بدانیم.
ارسالها: 267
موضوعها: 120
تاریخ عضویت: آبان 1393
اعتبار:
10
سپاس ها 87
سپاس شده 82 بار در 66 ارسال
از آنجا که دلیل بر وجوب تقلید اعلم قوت احتمال اصابه به واقع است هر آنچه موثر در آن باشد معیار خواهد بود حتی مثل فهم و ریشه یابی موضوعات به عکس دقت های افراطی و...
ارسالها: 274
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: دي 1393
اعتبار:
1
سپاس ها 137
سپاس شده 15 بار در 14 ارسال
9-بهمن-1401, 17:40
(آخرین تغییر در ارسال: 9-بهمن-1401, 17:58 توسط علاوی.)
(16-فروردين-1392, 09:10)hsh نوشته: به نظر بنده اعلم مراجع کسی است که بتواند در تشخیص مسائل جدید و مستحدثه بتواند بهترین نظر را که با شناخت کامل به مسأله باشد بدهد. در برخی موارد دیده شده است که برخی از آقایان حکم به حلیت موردی از مسائل مستحدثه داده اند که اگر ماهیت واقعی مسأله روشن شود یقینا آن عالم حکم به حرمت می کند مثل مساله شرکت های هرمی!
و در برخی موارد نیز نیاز به آشنایی بیشتر با مساله است. مثلا در بحث رایتل که امروز زیاد در مورد آن بحث می شود آشنایی با این ابزار، لازمه ی مهم فتوای به حرمت و یا حلیت است.
در نتیجه آشناترین مرجع با مسائل روز و مسائل مستحدثه اعلم خواهد بود با این مقدمه که مراجع امروز را در آشنایی با علم اصول و فقه در حد یکسان بدانیم.
+
از فرد خاصی حمایت نمی کنم و له یا علیه فردی نیستم ولی اگر بخواهیم فقط از روی پاسخ استفتائات مرجع تقلید فوق قضاوتی کنیم این طور قابل برداشت است که اصل بازاریابی شبکه ای اشکال شرعی نداشته است. همانطور که اکنون نیز سایتهای اینترنتی برای مشتریانی که مشتری دیگری را معرفی کنند و کد حساب کاربری مشتری معرفی کرده را وارد کنند بطور اتوماتیک تخفیف قائل می شوند یا برای مشتریانی که برای بار چندم اقدام به خرید کنند تخفیف می دهند (اینکار سبب می شود که مشتری، سفارش دیگران مثل دوستان یا خانواده اش را با حساب کاربری خود انجام دهد تا تخفیف بگیرد) یا مؤسسات قرض الحسنه وابسته به حوزه های علمیه مثل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یا مرکز خدمات حوزه های علمیه، بر مبنای کارکرد حساب، مبلغ بیشتری وام می دهند(که سبب می شود افراد تشویق شوند به طور مصنوعی و بدون اینکه واقعا خرید و فروشی واقعی انجام دهند با حساب خود بیشتر کار کنند یا فقط به خاطر دریافت وام کلان، مبلغ کلانی را در حساب خود نگه دارند)، این کارها بی شباهت به بازاریابی شبکه ای نیست. اما با توجیحاتی اشکال شرعی آنها برطرف می شد.
نکته دیگر اینکه بعد از سقوط وحشتناک بورس در چند سال قبل که بیش از هشت میلیون ایرانی دچار ضرر مالی بسیار هنگفت شدند. کسی از مراجع تقلید انتقاد نکرد که چرا بورس را حرام اعلام نکردید؟ زیرا مراجع تقلید اصل فعالیت برخی اقسام بورس را تحت شرایطی بدون اشکال شرعی می دانستند و اینکه حباب بورس بزودی باعث نابودی سرمایه میلیونها ایرانی می شد امر شرعی نبود که مراجع تقلید حکم در مورد آن بدهند.
نقل قول:نظر مراجع تقلید درباره راهاندازی سرویس مکالمه تصویری رایتل
آیتالله ناصر مکارم شیرازی در این خصوص بیان کرده است: به یقین مفاسد این کار از فوائد آن بیشتر است و منشاء مفاسد جدیدی در جامعه ما که متاسفانه درگیر مفاسد مختلفی است خواهد شد و با توجه به این که ضرورتی برای اصل این کار نیست بنابراین شرکتهای خصوصی و دولتی باید از آن خودداری کنند.
سرویس مکالمه تصویری رایتل مفاسد بسیاری را بدنبال دارد
آیتالله جعفر سبحانی نیز با اعلام نظر خود، قرار گرفتن چنین سرویسی بر روی گوشیهای موبایل در دست جوانان اعم از دختر و پسر را دارای مفاسد زیادی بیان و تصریح کرده است: باید از خرید و فروش آن جلوگیری شود و نباید دولت چنین امکاناتی را در اختیار مردم قرار دهد و فوائد جزئی در مقابل این مضرات بسیار کوچک است.
رایتل عفت عمومی را مورد تهدید قرار میدهد
آیتالله نوری همدانی با بیان اینکه «امکان از هم گسستن اساس خانوادهها نیز هست» اظهار کرده است: با توجه به اینکه مفاسد این کار بسیار زیاد است؛ عفت عمومی را مورد تهدید قرار میدهد و بنابراین اقدام به انجام آن جایز نیست.
نسل سوم اپراتور تلفن همراه "رایتل" با آموزههای دینی در تضاد است
آیتالله سیدمحمدعلی علوی گرگانی، در این خصوص تصریح کرده است: نظر به اینکه نسل سوم اپراتور تلفنهای همراه با آموزههای دینی در تضاد است و میتواند عفت عمومی جامعه و نظم حاکم بر آن را خدشهدار و خانوادهها را به ورطه نابودی اخلاقی و بنیانی بکشد و لذا نصب و راه اندازی این اپراتور چه از طرف دولت و چه از جانب بخش خصوصی به صلاح نیست. هرگونه اقدامی در این مسیر خلاف شرع است و البته لازم به ذکر است که ما درصدد تخطئه اصل فنآوری نیستیم بلکه از آن جهت که این صنعت زیان و ضررهای فراوانی را میتواند برای جامعه اسلامی چه از جهت امنیت اخلاقی و چه از جهت سیاسی و دینی داشته باشد و تهدید کننده بنیان خانواده است، راه اندازی این اپراتور را جایز نمیدانم.
بر اساس این گزارش صبح امروز در حاشیه مراسم سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در بین راهپیمایان عدهای از طلاب علوم دینی با توزیع فتاوای مراجع عظام تقلید خواستار جلوگیری از بکارگیری سرویس مکالمه تصویری در نسل سوم اپراتورهای تلفن همراه شدند؛
isna.ir/x4wtXP
+
نقل قول:نظر متفاوت آیتالله روحانی درباره استفاده از رایتل
متن استفتاء و نظر آیتالله روحانی به شرح زیر است:
"اخیرا اپراتور جدید تلفن همراه به نام رایتل فعالیت خود را آغاز کرده است.
این اپراتور علاوه بر ارتباط صوتی، امکان ایجاد ارتباط تصویری را بین طرفین مکالمه فراهم میسازد.
همچنین به واسطه این اپراتور، مشترکین میتوانند انواع تصاویر و فیلمها را برای همدیگر ارسال کنند. با ذکر این خصوصیات خواهشمند است بفرمائید که راهاندازی و استفاده مردم از این امکانات اشکال دارد یا خیر؟"
پاسخ آیتالله روحانی (مدظله العالی):
«بسمه جلت اسمائه؛
استفاده از تلفن همراه با امکانات فوقالذکر بلااشکال است و این قبیل امکانات را که نوشتهاید از طریق اینترنت نیز در دسترس عموم مردم میباشد و موجب حرمت نمیشود، البته مردم در استفاده از این امکانات باید حدود شرعی را رعایت نموده و مخصوصا خانمها به حفظ حجاب و مساله محرم و نامحرم مقید باشند، همچنین لازم است شرکت ارائه دهنده امکانات تلفن همراه برای دفع مفاسد احتمالی مقرراتی را وضع نموده و نظارت بیشتری را اعمال نماید.»
https://www.ayehayeentezar.com/showthread.php?t=26909
+
نقل قول:کد : 18329-635
سوال: محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد صادق حسینی روحانی مدظله برنامه ای در صدا و سیمای ایران پخش می شد به نام مکث که در مورد شرکت های هرمی بود و بیشتر در مورد گلد کوئست بحث می کرد. یکی از خانم های مصاحبه شونده - که در آن هنگام نیز فتوای حضرت عالی نشان داده می شد و البته نام شما شطرنجی شده بود - به این نکته اشاره کردند که با استناد به فتوای شما که آن را حلال می دانید در آن شرکت ها آمده اند و به بدبختی رسیده اند. خواهشمند است معظم له با جواب مستدل خود جای هر گونه سوء استفاده دیگران از فتوای معظم له و هرگونه بی حرمتی به حضرت عالی را بسته فتوای خود در مورد این قبل شرکت ها را بیان بفرمائید.
جواب آیت الله العظمی روحانی (مدظله العالی):
بسمه جلت اسمائه؛ بله من گفته ام شرکت های هرمی نظیر گلدکوئیست (البته با رعایت شرایط و جزئیاتی که در سوالات مفصلا نوشته شده است) شرعی است و هیچ اشکالی ندارد و مباحث قانونی نیز موضوع جدایی هست و وظیفه من فقط بیان حکم شارع است. یکی از دلایل من هم آیه شریفه تجاره عن تراض می باشد که دلالت می کند هر داد و ستدی که اختیاری باشد شرعی است و حلال است ، البته مواردی نهی شده است که آن هم به تشخیص من این قبیل شرکتها را شامل نمی شود ، و من نگفته ام شرکت در گلدکوئیست و نظائر آن واجب است بلکه می گویم معامله ای است اختیاری. اگر کسی بخواهد معامله کند جایز است پس دلیلی ندارد چنین اعتراضاتی وارد باشد، شما ببینید چه بسیار افرادی که در معاملات متعارفه دیگر ورشکست می شوند اما این دلیلی بر بطلان شرعی آن معاملات نیست.
http://www.rohani.ir/fa/print/news/635
اینجا کلیک کنید
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق