امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
روش صحیح تفسیر کلام بزرگان
#1
درس خارج اصول جلسه 74 مورخ 1401/11/19
در تفسیر کلام یک متکلم لازم است به چند نکته توجه کرد:
1. نکته اول آن است که به الفاظی که متکلم به‌کاربرده توجه نمود.
2. نکته دوم آن است که به شخصیت متکلم توجه نمود چون این کلام از این شخصیت صادر شده است و احیاناً شخصیت او به نحوی است که چنین حرف واضح الفسادی را مطرح نمی کند.
3. نکته سوم آن است که به سایر نظرات متکلم در جاهای دیگر توجه نمود چون تغییر و تبدیل نظر برای اشخاص کمتر رخ می دهد و از همین رو سایر کلمات یک متکلم می تواند در تفسیر کلام مورد نظر دخالت داشته باشد مگر اینکه ظهور قوی در تغییر رای او داشته باشد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مقایسه بین تفسیر محقق خوئی و محقق خراسانی از شک مأخوذ در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 117 28-شهريور-1402, 17:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 2 221 13-شهريور-1402, 10:32
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریب ورود امارات بر استصحاب در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 0 142 20-مرداد-1402, 18:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریب حکومت اماره بر استصحاب در کلام مرحوم آقای اراکی مسعود عطار منش 0 125 13-مرداد-1402, 13:37
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای واژه امر در کلام مرحوم ایروانی مسعود عطار منش 0 107 6-مرداد-1402, 12:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم اصاله الطهاره سببی بر استصحاب نجاست مسببی در کلام شهید صدر مسعود عطار منش 0 171 2-تير-1402, 23:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم اصل سببی بر اصل مسببی در کلام مرحوم آقای روحانی مسعود عطار منش 0 159 19-خرداد-1402, 19:07
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  صحیح نبودن تمسک به اطلاق قاعده مسعود عطار منش 0 247 29-ارديبهشت-1402, 18:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  روش صحیح حل مساله: حرکت از وجدان به برهان مسعود عطار منش 0 108 22-ارديبهشت-1402, 15:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفسیر متفاوت مرحوم حاج شیخ از یقین طریقی و صفتی و نتیجه آن در بحث رابطه امارات و اصول مسعود عطار منش 0 136 15-ارديبهشت-1402, 23:12
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان