امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقد استدلال به قاعده ملازمه برای اثبات حرمت تجری
#1
نقد استدلال به قاعده ملازمه برای اثبات حرمت تجری

یکی از ادله ای که برای حرمت تجری به آن استدلال می شود قاعده ملازمه است. 

تقریب استدلال: تجری عقلا قبیح است. ما حکم به العقل حکم به الشرع. تجری شرعا حرام است.
ما کبرای عقلی قاعده ملازمه را وفاقا للبحوث منکر شدیم و بیان کردیم شارع گرچه نمی تواند بر خلاف عقل حکم کند اما لزومی ندارد در مسأله حکم داشته باشد و می تواند به عقل واگذار کند.
ان قلت: روح نهی، بغض است و مولی نسبت به ارتکاب قبیح بغض دارد.
قلت: روح نهی بغض نیست، چنانچه روح امر حب نیست. لذا بغض پیامبر نسبت به ارتکاب معاصی، موجب نافرمانی پیامبر علاوه بر معصیت خدا نمی شود. و یا در امر از باب دفع افسد به فاسد نسبت به متعلق، حب وجود ندارد. کما اینکه گاه در نهی از منکر نسبت به متعلق بغض وجود ندارد.
در عین حال ما به ضمیمه روایاتی به این مضمون که «ما من شیء الا و فیه کتاب أو سنة حتی ارش الخدش» که دلالت می کند هیچ واقعه ای خالی از حکم نیست، قاعده ملازمه را می پذیریم. بر این اساس گفته می شود تجری نیز واقعه ای از وقایع است که طبق این روایات خالی از حکم نیست، حکم حلیت تجری نیز خلاف عقل است فینحصر الحکم فی الحرمة.
لایقال: جعل حرمت بر تجری لغو است. فإنه یقال: اولا لو سلّم، در تجری به مخالفت قطع تفصیلی این گونه است، نه در تجری به مخالفت قطع اجمالی یا تجری به مخالفت حجت. ثانیا جعل حرمت بر تجری به مخالفت قطع تفصیلی هم اگر بالاطلاق باشد (مثل التجری حرام) مؤونه زائده ندارد.
لا یقال: روایات ما من شیء الا و فیه کتاب أو سنة، اختصاص به عناوین اولی دارند نه مانند تجری که عنوان ثانوی است.
فإنه یقال: متفاهم عرفی این است که شامل همه وقائع ولو عناوین ثانوی می شود، مانند غصب، ایذاء مؤمن و هتک مؤمن. کذا فی التجری.

پاسخ به استدلال: 
اولا جمعی از عامه قائل بودند که برخی احکام در کتاب و سنت ذکر نشده و جعل آن ها به مجتهدین تفویض شده تا بر اساس استحسان، قیاس و مصالح مرسله حکم جعل کنند. شاید این روایات نفی این مبنا می کنند. لذا سوال می شد «أ کلّ شیء فی کتاب الله و سنة نبیه أم تقولون فیه». یا می فرمودند «لو کنا نفتیکم بآراءنا لکنا من الهالکین و انما نفتیکم باصول علم نتوارثها کابر عن کابر و احادیث عن رسول الله صلی الله و آله». از این روایات استفاده می شود مجتهدین حکم جعل نمی کنند نه اینکه تمام عناوین اولیه و ثانویه حکم دارند. شاید در واقعه ای نیازی به حکم خدا نباشد. لذا در برخی روایات فرمود «کل شیء یحتاجون الیه فیه کتاب أو سنة». در تجری همان حکم ظاهری یا اعتقاد به حرمت برای لزوم اجتناب مردم کافی است.
ثانیا لزومی ندارد تجری حکم نفسی واقعی داشته باشد (حتی حکم نفسی به ملاک طریقی) بلکه ممکن است حکم ظاهری طریقی داشته باشد چنانچه عمل به خبر ثقه واجب طریقی است. البته در خصوص قطع امکان جعل حکم طریقی نیست و این وجه در سایر موارد تجری است.
ثالثا ممکن است گفته شود آنچه در کتاب و سنت بیان می شود لزوما حکم شرعی نیست می تواند مانند اطیعوا الله بیان حکم عقل باشد نه اینکه مطابق آن حکم شرعی جعل شود.
ممکن است این اشکال سوم خلاف ظاهر شمرده شود به این بیان که ظاهر ما من شیء الا و فیه کتاب و سنة حکم شرعی است.

بنابراین از این روایات استفاده نمی شود که تجری دارای حکم شرعی است.



برگرفته از جلسات 125 تا 127 اصول استاد شهیدی


فایل‌های پیوست
.doc   جلسه 125 اصول (2).doc (اندازه 90 KB / تعداد دانلود: 0)
.doc   جلسه 126 اصول.doc (اندازه 94 KB / تعداد دانلود: 0)
.doc   جلسه 127 اصول (2).doc (اندازه 89 KB / تعداد دانلود: 0)
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تمسک به عموم تعلیل آیه نبأ برای اثبات حجیت شهرت فتوائیه Payam_Khajei 1 97 26-فروردين-1403, 13:06
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقد تمسک به انسداد صغیر در اثبات حجیت قول لغوی Payam_Khajei 3 177 12-اسفند-1402, 14:11
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تمسک به فحوای حجیت خبر ثقه در اثبات حجیت شهرت فتوایی(تهافت در کلام بحوث) Payam_Khajei 0 71 5-اسفند-1402, 23:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  ملازمه عقلی و عادی و اتفاقی در اجماع حدسی Payam_Khajei 0 19 4-اسفند-1402, 10:57
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام شهید صدر در اثبات اصاله الثبات (استصحاب قهقرایی) Payam_Khajei 2 161 2-اسفند-1402, 12:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استدلال عامه به آیه من یشاقق الرسول برای اثبات حجیت اجماع Payam_Khajei 1 82 29-بهمن-1402, 07:36
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  سه تقریب برای الشک فی الحجیة مساوق للقطع بعدم الحجیة Payam_Khajei 0 64 18-بهمن-1402, 00:17
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به آیه "هن‌ ام الکتاب و آخر متشابهات" برای عدم حجیت ظواهر قرآن Payam_Khajei 0 75 17-بهمن-1402, 23:45
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  امکان تمسک به سیره متشرعه در اثبات حجیت ظهور مع عدم الوثوق Payam_Khajei 0 49 25-دي-1402, 14:41
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به اصل برائت برای اثبات آثار شرعی موضوع Payam_Khajei 5 221 13-آذر-1402, 21:04
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان