6-مرداد-1402, 12:59
(آخرین تغییر در ارسال: 6-مرداد-1402, 13:07 توسط مسعود عطار منش.)
مرحوم حاج شیخ برای حکومت امارات بر اصول تقریبی را ذکر نمودهاند. ایشان میفرماید لسان ادله اعتبار امارات ارشاد به واقع است همچنان که مرشد به واقع غرضش رفع شک از مسترشد است ادله امارات نیز غرضش رفع شک از مکلف است و از آن رو که رفع شک حقیقی نیست پس مراد رفع تعبدی شک خواهد بود در نتیجه احکامی که برای شک جعل شده با آمدن اماره منتفی می شود.
اشکال ما اینست که مجرد نفی الشک در دلیل اماره به معنای نظارت داشتن به آثار موضوعی و شرعی شک نیست، بلکه صرفا ناظر به آثار طریقی شک است. مرشد به واقع نیز در صدد است تا به مکلف بگوید به واقع رسیدید نه اینکه احکام موضوعی یقین و شک را در نظر داشته باشد.
درس خارج اصول جلسهذ104 مورخ 1402/2/19
اشکال ما اینست که مجرد نفی الشک در دلیل اماره به معنای نظارت داشتن به آثار موضوعی و شرعی شک نیست، بلکه صرفا ناظر به آثار طریقی شک است. مرشد به واقع نیز در صدد است تا به مکلف بگوید به واقع رسیدید نه اینکه احکام موضوعی یقین و شک را در نظر داشته باشد.
درس خارج اصول جلسهذ104 مورخ 1402/2/19